Tavoitteissa 95 g/km

Submitted by Mika Lahti on Sun, 02/25/2018 - 22:55
power button

Kun leasing-auton neljän vuoden sopimus läheni jo viidennen, eli lisävuotensa loppua kesällä 2017, suurin mielenkiinto uuden kulkupelin osalta kohdistui vähäpäästöisiin malleihin. Erityisesti tämä oli mielessä siksi, että firman tarjosi uudistetun autopolitiikan myötä pienen porkkanan vähäpäästöisen, maksimissaan 95 g/km kulutuslukeman omaavan auton hankkineelle. Koska yritys hyötyy vähäpäästöisyydestä imagon lisäksi alentuneiden maksujen osalta, on katsottu, että vähäpäästöisyyttä voi tukea erillisellä nettona muutaman kympin kuukausittaisella tuella. Eräänlainen win-win -tilanne siis.

Koska itsellä tarvetta on kuitenkin kohtuullisen suurelle tavaratilalle ja kahdelle turvaistuimelle, niin yhtälö ei ollut kovinkaan helppo ja siksi sähkö- tai hybridiauto olikin varteenotettava vaihtoehto. Hetkittäin mielessä pyöri vuonna 1996 julkaistussa Leila K - Electric biisissä laulettu "when I turn the power on I will go electric", mutta tällä kerralla enemmän kysymysmuodossa "when I turn the power on, will I go electric?". Tämän juttusarjan tarkoitus on kuvata selvitystyötä, jossa koitin selvittää kattavasti erilaiset vaihtoehdot 95 g/km rajan saavuttamiseksi isohkon tavaratilan kanssa.

 

Taustaselvitys

Selvitystyö alkoi firman autovastaavan vinkistä, jonka mukaan autotalli.com palvelun tarkennetussa haussa voi rajauksen tehdä myös päästöjen perusteella. Tämä kuvassa 1 näkyvä toiminto osoittautuikin oikein hyödylliseksi.

autotalli.com täsmähaku

Kuva 1 - Autotalli.com täsmähaku päästömäärityksellä

 

Ainut ongelma tämän kanssa on, että haku ilman muita hakuehtoja tuloksena tulee paljon tosi pieniä ja luonnollisesti vähäpäästöisiä autoja kuten nähdään kuvan 2 tuloslistasta.

autotalli.com tuloslista

Kuva 2 - Autotalli.com hakutulokset

 

Listaa voisi toki pienentää asettamalla hintarajoituksia ja sillä saakin rajattua aika ison osan liian pienistä autoista pois, mutta koska esim. kiinnostavaa Opel Astran farkkumallia löytyi jo reilun 24 000 € luokasta ja toisaalta pienokaiset kuten Volvo V40, Smart Fortwo ja Mini löytyvät sitä kalliimmalla hinnalla, niin hintarajan kanssakin saa olla tarkkana. Autotalli.com palvelee nykyisin hienosti autoedun käyttäjiä mahdollistamalla myös hintarajauksen tekemisen suoraan verotusarvojen perusteella, kuten kuvassa 3.

autotalli.com verotusarvorajaus

Kuva 3 - Autotalli.com verotusarvorajaus

 

Parasta kuitenkin olisi jos tarkennetussa haussa olisi vaihtoehtona myös tavaratilan koko. Kuvan 4 mukaisesti tavaratilan koko löytyy jo autotalli.comin autojen tiedoista, joten ehdikin jo laittamaan palautteena heille kehitysehdotuksen, että tavaratilan koko lisättäisiin tarkennettuun hakuun. Tosin löysin näistä tietoista myös pari virhettä. Esimerkiksi Mercedes-Benz C-sarjan 300 h sedanille on autotalli.comin tiedoissa ilmoitettu tilavuudeksi 480 l, mutta todellisuudessa se on vastaavan ei-hybridi sedanin ilmoitettu tavaratilan koko, josta hybridi-tekniikan lisäämisen jälkeen jäljellä onkin vain 435 l.

autotalli.com mitat

Kuva 4 - Autotalli.com tavaratilan koko

 

Ilman hintarajaa tuloksena oli peräti 416 kappaletta max 95 g/km autoa, osa malleista tosin useampaan kertaan. Osa merkeistä on kuitenkin jo leasingpolitiikan mukaan rajattu ulos heikomman jälleenmyyntiarvonsa takia, eli hakua täytyi rajattua vielä koskemaan vain kymmentä suosituinta merkkiä: Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Skoda, Toyota, Volskwagen ja Volvo. Käytännössä Autotalli.comin suosituimpien merkkien listalta jäi pois vain Kia. Ranskalaiset ja korealaiset ovat siis edelleen ulkona vaikka esim. Renault Talisman onkin saanut testeissä kehuja ja siinä on pitkä neljän vuoden takuu. Omalta kannalta Talisman olisi ollut hyvinkin varteenotettava vaihtoehto 95 g/km kulutuksella ja peräti 608 l tavaratilalla. Korealaiset merkitkin ovat viime vuosina kovasti lähentyneet eurooppalaisia kilpailijoitaan, mutta jälleenmyyntiarvo ei ilmeisesti vielä silti ole vastaavalla tasolla. Mielenkiintoisena havaintona täytyy mainita, että listalle olisi ilman merkkirajoituksia tullut myös halpuuden ihme, eli Dacia Logan 90 g/km päästöillä ja peräti 573 l tavaratilalla.

Tästä rajatusta joukosta kun vielä hyväksyi manuaalisella rajauksella jatkoon vain ne, joissa tavaratila on yli 450 l ja joissa hinta ja koko muuten olivat sopivassa luokassa, niin tuloksena potentiaalisista autoista löytyi alla olevan taulukko 1:n mukainen lista. Osaan lisäsin tarkemman analyysin jälkeen vain kommentin ja osasta tein erillisen koeajon ja tarkemman analyysin. Pääsetkö tarkempiin raportteihin alla olevan taulukon linkeistä tai yläreunan Raportit-valikosta.

Isolla tavaratilalla varustetut mielenkiintoiset vaihtoehdot

Merkki Malli Päästöt (g/km) Hinta (€) Tavaratila (l) Kommentit
Opel Astra Sport Tourer 92 24 409 540 Koeajo
Toyota Auris Touring Sport 95 28 078 530 Koeajo
Ford Focus Wagon 88 25 380 476 Ei enää saatavilla, 105 hv/77 kW malli on poistunut 2018 hinnastosta (vaikka on esitteessä)
Ford Mondeo 5d Econetic 94 28 277 645 Koeajo. Huom. Mondeon hybridissä on alle 400 l tavaratila, joten se ei päässyt jatkoon.
Volkswagen Passat Bluemotion 95 29 511 586 Ei löytynyt koeajoon. Auto vastaa Bluemotion Technology -mallia pääpiirteissään, mutta on varusteiltaan kevyehkö ja päästöoptimoitu. Suuren osan tarvittavista varusteista saa tilattua, mutta jostain käsittämättömästä syystä VW "karvalakkimalleihin" ei saa suksiluukkua takapenkin keskikyynärnojan yhteyteen edes lisävarusteena. Sama ongelma on ainakin myös T-Roc mallissa.
Audi A4 sedan 95 39 637 480  Koeajo
Toyota Prius+ 95 40 832 505 Ei enää saatavilla, 2018 mallistossa päästöt alkaen 106 g/km
Volkswagen Passat Variant GTE 38 48 054 483 Koeajo
Mercedes-Benz C-farkku, 350E 49 49 984 450 Koeajo
Mercedes-Benz C-sedan 300H 94 53 358 435 ei-ladattava diesel-hybridi. Ilta-Sanomien raportti.

 

Vähemmän kiinnostavat vaihtoehdot

Varsinaisen listan ulkopuolelle jäivät näiden samojen valmistajien mallistosta mm. seuraavat aivan pienimpiä segmenttejä isommat autot

Merkki Malli Päästöt (g/km) Hinta (€) Tavaratila (l) Kommentit
Opel Crossland X Ecotec 93 21 212 410 Yllättävä löytö vähäpäästöisistä! Ennen PSA-yhdistymistä Opelin valikoimissa ollut vastaava Mokka oli ainakin positiivinen kokemus. Tavaratila omaan käyttöön harmittavan pieni.
Nissan Pulsar 94 22 709 385 Liian pieni tavaratila
Opel Astra 5-ovinen 90 23 327 370 Liian pieni tavaratila. Taulukkoa katsomalla herää kysymys, että olisiko Crossland X kuitenkin järkevämpi vaihtoehto Opelilta.
Toyota C-HR 86 29 136 377 Kehuttu ulkonäkö, mutta muuten ei kovin hyviä arvioita. Esim. Moottori-lehden testi. Pieni tavaratila.
Audi A3 CNG 92 28 964 380 Kaasuautolla päästöt olisivat pienet, mutta omaan käyttöön tavaratila on liian pieni.
Lexus CT 200h 82 30 435 375 Tavaratilaltaan liian pieni
Toyota Prius 82 34 227 343 Yllättävän kallis. Lexus CT 200h on halvempi ja siinä on mittojen mukaan isompi tavaratila.
Ford Mondeo Hybrid 2.0 89 34 814 383 Ei järkevä hankinta, Mondeo Econetic maksaa paljon vähemmän ja siinä on 645 l tavaratila. Helsingin Sanomien koeajo. Lisäksi Autovouhotuksen sivuilta Mikon autoblokin koeajo.
Nissan Leaf 0 35 900 435 Täysin sähköinen. Toimintasäde peräti 378 km ja tavaratila peräti 435. Houkutteleva yhdistelmä.
Mini Countryman Cooper S E 49 40 407 405 Hybridi, ei ilmeisesti firman valikoimissa ja joka tapauksessa liian pieni tavaratila.
BMW 225xe 46 40 476 400 Nissan leaf täysin sähköisenä saattais houkutella enemmän.
Audi A3 e-tron 36 40 645 280 Moottoriltaan ja akustoltaan täysin Golf GTE:tä vastaavissa lukemissa. Audi VW:n hintaa halvemmalla! GTE:ssä tosin enemmän vakiovarusteita.
Volkswagen Golf GTE 36 41 767 272 Todella pieni tavaratila ainakin ilmoitettujen mittojen mukaan.
BMW i3 0 41 828 260 Tavaratilaltaan lähes Golf GTE:tä vastaava. Täysin sähköinen ja 300 km toimintasäde. Aika suuri hinta 140 km toimintasäteen lisäyksestä vs. VW e-up!
Volkswagen e-Golf 0 42 551 341 Sähköauto 300 km toimintasäteellä ja kohtuullisella tavaratilalla. Tekee BMW i3-mallin ainakin omalta kannalta järjettömäksi.
Volkswagen Passat GTE Sedan 38 47 151 402 Tavaratila jää yllättävän pieneksi vs. normaali Passat sedanin 586 l
BMW 330E 44 47 561 370 Tavaratilaltaan pieni.
Mercedes-Benz c 350E sedan 48 48 928 335 BMW 330E kilpailija, hyvin lähellä hinnan ja mittojen puolesta.
Volvo V60 hybridi 48 55 695 305 Yllättävän pieni tavaratila. V40 tavaratila on 335l ja hinta 28 109 €. Ainakaan tavaratilan kannalta V60 hybridi ei ole kovinkaan järkevä.
BMW 530e 44 59 143 410 Hybridi, tavaratilaltaan pienehkö
Mercedes-Benz GLC 350e 59 60 316 395 Liian pieni tavaratila. Kiinnostava erityisesti kotimaisen valmistuksen vuoksi. Ladattava hybridi 34 km tomintasäteellä.
Volvo S90 46 66 411 500 Ladattava hybridi 50 km toimintasäteellä. Tavaratila kuitenkin vain 13 l GTE Passattia isompi hinnan ollessa n. 20 k€ isompi. Ei järkiperusteinen minulle.
Mercedes-Benz E 350e 49 66 492 540 Ladattava hybridi 30 km toimintasäteellä. Kunnioitettavan iso tavaratila hybridissä, mutta itselleni turhan arvokas kun GTE Passatin koeajo osoitti sen tavaratilan olevan riittävä.
Volvo XC60 T8 49 69 931 468 Ladattava hybridi 45 km toimintasäteellä.
BMW X5 77 85 013 500 Ladattava hybridi 31 km toimintasäteellä.
Volvo XC90 T8 49 90 036 314 Ladattava hybridi 40 km toimintasäteellä. Tavaratilan 314 l koko vaikutti sen verran pieneltä, että täytyi hakea lisätietoja. Volvon sivuilta sitä ei löytynyt, mutta MTV.fi koeajo ilmoittaa mitat muunneltavuuden perusteella näin: "Tavaratila 314-671-1816 l"
Mercedes-Benz GLE 500e 78 91 187 480 Ladattava hybridi 30 km toimintasäteellä.
Audi Q7 e-tron 48 98 392 650 Ladattava hybridi 56 km toimintasäteellä.
BMW 740e 49 110 914 420 Ladattava hybridi 45 km toimintasäteellä.