Ford Mondeo ECOnetic

Submitted by Mika Lahti on Thu, 04/26/2018 - 21:25
Ford Mondeo

 

Ford Mondeon ECOnetic versiot ovat hyvinki potentiaalisia leasing-autoja niiden ison koon ja samalla silti pienen ruokahalun muodostamalla kombinaatiolla. Viisiovinen malli 94 g/km päästöillä nosti sen omassa 95 g/km autojen etsinnässä listalle ja farkkukin mahtuu monen firman leasing-politiikan puitteissa päästöportaiden alimmalle askelmalle 99 g/km luvuillaan. 

Viisiovinen ECOnetic maksaa halvimmillaan 28 277 € ja siinä on peräti 645 l tavaratila. Mallistosta löytyy myös 89 g/km bensa-hybridi, joka on muista Suomen Mondeo malleista poiketen neliovinen sedan, mutta tämän ei-ladattavan hybridin tavaratila on kuitenkin vain 383 l ja sen hinta on verraten korkeahko 34 814 €. Hybridin hankinta ei vaikuta kovin järkevältä. Hybirid tulee toki aina paremmalla Titanium varustetasolla, mutta hintaeroa Titanium varustettuun viisioviseen ECOnetic-malliin muodostuu silti 2458,09 €. Tuon hintaeron kurominen ei onnistu helposti edes kulutuksen erolla, sillä kuvan 1 mukainen Mondeon esitteestä kaapattu polttoainetaloudellisuuden taulukko esittää hybridin yhdistetyn ajon kulutuksen olevan peräti hieman suurempi kuin ECOnetic-mallin vastaavan yhdistetyn kulutuksen.  Kaupunkiajossa kulutus on toki hybridillä pienempi, mutta hybridin ollessa bensa-hybridi, vaatisi kulutuseroilla säästäminen (vs. 94 g/km diesel) vähintäänkin jatkuvaa kaupunkiajoa - ja riittäisikö sekään.

 

Mondeo kulutustiedot

Kuva 1 - Mondeon polttoainetaloudellisuus

 

Kumpikin malli tuo silti mukanaan rajoitteita vetokykyyn: Hybridi-mallilla ei voi vetää perässä mitään ja ECOnetic mallissa vetokyky on rajoitettu sekä jarrullisen että jarruttoman perävaunun osalta 400 kilogrammaksi. Vastaavan normaalin 5D Mondeon vetokykynä on jarruttomana 745 kg ja jarrullisena 1000 kg.

Lisävarusteet

Mondeon halvin varustetaso, eli Trend-varustelu sisältää jo tärkeitä komponentteja, kuten esim. automaattisen ilmastoinnin, parkkitutkan ja lämmitettävän tuulilasin. Lisäksi ECOnetic -mallit tuovat mukanaan 16" aluvanteet ja 10 mm madalletun alustan. Kaikki diesel -mallit tulevat vakiona polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, jonka kaveriksi moni ottanee ajastinkellon ja kaukosäätimen 300 € verottomaan hintaan. Lisäksi hyvin lyhyttä ajoa ajettaessa kannattaa hankkia akun varaustilaa lataava ylläpitolaturi. Lisähinta ylläpitolaturille ei ole kovin paha, asennettuna se maksaa n. 300 €.

Titanium-malli maksaa viisiovisena 4078,82 € Trend-mallia enemmän ja tuo lisäksi mukaan mm. kaistavahdin, avaimettoman lukituksen sekä käynnistyksen, peruutuskameran, urheilulliset istuimet, ajovaloautomatiikan ja sadetunnistimella varustetut pyyhkijät.  Ainakin automaattinen sadetunnistin pyyhkijöille on sellainen turvallisuusvaruste, joka tulee itsellä hankittua jokaiseen uuteen autoon. Sen saa tosin hankittua myös Trend-mallin päälle verottomalta hinnaltaan 200 €:n arvoisessa Visiblity-paketissa, johon kuuluvat koonaisuudessan "Automaattiset tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella, ajovaloautomatiikka, automaattisesti himmentyvä taustapeili, automaattiset kaukovalot".

Mielenkiintoinen turvallisuuslisävaruste on kuvassa 2 näkyvä turvavyöhön integroitu turvatyyny 180 € verottomalla hinnalla. Kollega tosin kertoi näiden tuovan mukanaan pienoisia käytännön haasteita: Lasten turvaistuinten kanssa turvavyö ei nimittäin luistakaan aina ongelmitta ja tuolloin lapset saattavat tarvita toistuvasti apua turvavyön kiinnittämiseen.

Turvavyöturvatyyny

Kuva 2 - turvatyyny turvavyössä. Kuva Ford Medialibrary

 

Koeajo

Varsinaista 5D ECOnetic-mallia ei löytynyt koeajettavaksi, joten koeajo oli tehtävä kahdessa vaiheessa: Ensin pidempi mökkireissu ECOnetic farkulla, että sai tuntumaa dieseliin ja kulutukseen. Isoksi autoksi kulutus olikin ajotietokoneen mukaan varsin maltillinen 4,5 l/100 km, kuten kuvan 3 mittaristo osoittaa. Koeajossa auto vakuutti yleisellä olemuksellaan ja hiljaisuudellaan. Ajoittain nopeusmittarin neulan havaitsi olevan jo yllättävänkin korkealla, toisin kuin oma tuntuma olisi antanut ymmärtää. Mondeolla pääsi hienosti ongelmitta perille myös hieman haasteellisempaa mökkitietä.

Mittaristo

Kuva 3 - Kulutus 4,5 l/100 km

 

Koska kiikarissa oli kuitenkin 94 g/km 5D-malli täytyi tavaratilan osalta ajaa vielä toinen koeajo. Toiseen koeajoon osui 5D malli, joka oli bensamallinen EcoBoost. Lyhyellä kaupunkilenkillä hieman yllättäen kaupungin korotettu suojatie kuului raapaisevan auton pohjaa. Tiedustelinkin myyjältä josko koeajoauto oli madallettu, mutta hänen mukaansa se ei ollut. Vertailin koeajon jälkeen Mondeon akseliväliä Skoda Octaviaan löytääkseni selityksen, mutta Mondeon akselivälin ollessa 2850 mm ja Octavian 2686 ei akseliväli osoittautunutkaan selittäväksi tekijäksi. Sen sijaan maavarasta löytyi selitys: Mondeon maavara on vain 128 mm kun Octaviassa vastaava lukema on peräti 141 mm. Koska ECOnetic tulee aina 10 mm madalletulla alustalla saattaa tämä olla jopa kynnyskysymys joillain ostajilla.

Tavaratilan muoto on muuten selkeä, mutta pyörien kotelot veroittavat osan muuten tasaisesta pohjasta. Kuvassa 4 näkyy myös onnettoman pienenä toteutettu suksiluukku. Moinen toteutus perheautossa ei käy ainakaan omaan järkeen kun luukusta ei lastata kovinkaan monia suksia.

Takakontti jossa pieni suksiluukku

Kuva 4 - Tavaratila ja yllättävän pieni suksiluukku.

 

Tilavuutta tavaratilassa kuitenkin riittää jo mainitun 645 l edestä, joten puulaatikkotestissä tavaratila vetää omiin kriteereihin kuuluvat neljä puulaatikkoa. Laatikot toisin kuvan 5 mukaisesti hieman kallistelevat johtuen kuvan 4 pyörien koteloista, mutta se ei käytännössä haittaisi.

Tavaratila kuormattuna

Kuva 5 - Tavaratila vetää neljä puulaatikkoa

 

Erityisesti mieleen jäivät esimerkillisesti toteutetut ISOFIX-kiinnikkeet ja ennen kaikkea kuvassa 6 näkyvät pienet muovit jotka helpottavat merkittävästi turvaistuimen asettamista kiinnikkeisiin.

Esimerkillinen ISO-kiinnitys

Kuva 6 - ISOFIX-kiinnikkeet ja kiinnittämistä auttavat liukumuovit

 

Yhteenveto

Mondeo oli varteenotettava vaihtoehto lopullisessa autovalinnassa, mutta lopulta sen pudottivat pois jatkosta automaattivaihteiston puute 95 g/km sarjassa, pieni maavaraa sekä olematon suksiluukku. Jos näiden kohtien kanssa pystyy elämään leasing-sopimuksen ajan, niin muuten auto on hyvinkin kelpo peli.