Opel Astra Sport Tourer diesel löytyi kiinnostavaksi vaihtoehdoksi 95 g/km autojen etsinnässä kohtuullisella 540 l tavaratilalla ja vain 92 g/km kulutuksella. Uudemmassa 2019 malliston hinnastossa (päiväyksellä 4.7.2018) piheimmän dieselin päästölukema oli kuitenkin jo noussut arvoon 107 g/km, ja lopulta uuden WLTP-mittaustavan mukaisessa hinnastossa 1.9.2018 samaisen dieselin kulutuslukema onkin sitten jo 131 g/km. Riippuen siitä, mihin yritysten päästöporkkanoiden rajat tulevat asettumaan, tämä versio saattaa kuitenkin olla Astra normaalien farkkujen piheimpänä mallina hyvin mukana vähäpäästöisten autojen kärkikahinoissa.
Nykyisin tätäkin pienempiin päästöihin kohtuullisen tavaratilan kanssa pääsee valitsemalla autosta kaasuversion. Vanhan NECD-mittaustavan 2018 mallistossa kaasumalli ei ollut vielä päästöiltään alhaisin, joten, ilman autopolitiikan erillistukea kaasuautoilulle, se ei ollut malliston houkuttelevin vaihtoehto. Uudessa WLTP-mittaustavassa farkku-Astran kaasumallin päästöt ovat alhaisimmillaan nyt 127 g/km, mikä tekee siitä malliston ekologisimman. Oiva syy siis tutustua malliin hieman tarkemmin.
Koeajo
Koeajoautoksi valikoitui hyvin varusteltu Innovation-malli, jossa varustuksena oli Led Matrix-ajovalopaketti, Innovation Plus-paketti, nahkaverhoilu ja kuvan 1 "Rioja Red"-metalliväri.
Kuva 1 - Koeajoauto Rioja Red -metallivärillä
Autossa on 19 kg kaasusäiliö ja sen lisäksi hyvin vaatimaton 13,7 l bensatankki. Molemmat tankit täytettynä auton toimintasäteeksi muodostuu kuvassa 2 näkyvä auton ajotietokoneen mukainen 565 km. Bensatankki on sen verran pieni, että sen pääasiallinen tarkoitus on toimia kaasun loppuessa toissijaisena polttoaineena kunnes kurvataan taas kaasuasemalle.
Kuva 2 - toimintasäde
Toisaalta tämä järjestely mahdollistaa sen, että kaasumalli vastaa tavaratilaltaan ja sisätiloiltaan täysin normaalia Astraa. Sisätiloissa erilaista on ainoastaan keskikonsolista löytyvä ja kuvassa 3 näkyvä erillinen nappi kaasu- ja bensakäytön hallinnalle. Napille ei tosin ainakaan koeajossa ollut mitään tarvetta.
Kuva 3 - Kaasu- ja bensapolttoineen välillä voi vaihtaa manuaalisesti kuvan napilla
Kuvassa 3 näkyvä nappien yläpuolinen osuus näyttää kovasti säilytyslokerolta, mutta käytännössä hopeinen vaakapalikka onkin PowerFlex Bar-teline, johon voidaan kiinnittää esim. lisävarusteinen AirWellness-tuoksuteline tai älypuhelinteline. Taustalta löytyy auton sulakerasia, joten säilytyslokeron sijoittaminen tähän ei ole ollut mahdollista. Muuten Kuvassa 4 laajemmin näyvä keskikonsoli on kohtuullisen selkeä ja looginen.
Kuva 4 - Keskikonsoli on selkeä ja napakoita nappeja on looginen käyttää
Suomen talveen, ja miksei myös alkavaan syksyyn, sopiva varuste on autosta löytyvä ohjauspyörän lämmitiin, Vaikka koeajohetkellä kelit olivat vielä lämpimiät, tuntui ratin lämpeneminen ainakin kuvassa 5 näkivissä 10-vaille-2 asennon käsivahvistuksissa olevan kohtuullisen nopeaa. Ohjekirja vahvistikin lämmityksen olevan juuri näillä alueilla.
Kuva 5 - Ohjauspyörästä löytyvät säätimet radiolle ja vakionopeudensäätimelle
Kuvan 6 medialaitteeseen ei tullut kovin syvällisesti tutustuttua kun autosta löytyi hyvin toimiva Android Auto-tuki. Puhelimen yhdistäminen toimi huomattavan nopeasti ja sovellukset olivat melkenpäin heti käytössä. Todella suuri ero yhdistysnopeudessa verrattuna Skoda Octaviaan, jossa latausta joutuu odottelemaan aina tuskastuttavan pitkän tovin.
Kuva 6 - Android Auto yhdistettynä medialaitteeseen
Ainut negatiivinen piirre Android Auton käytössä olivat ajoittain navigoinnissa (Waze) esiintyvät ylimääräiset rahinat ääniopastuksissa. Muilla merkeillä vastaavia ääniä ei ole tullut esiin, joten kyse voi olla ko. auton ominaisuudesta tai esim. ohjelmistopäivityksellä korjaantuvasta viasta medialaitteessa.
Tavaratilaltaan farkku-Astra on yllättävän iso ja 540 l mitoissa oleva kontti on kuvan 7 esittämällä tavalla selkeälinjainen. Kassikoukut ovat hyvällä korkeudella ja niiden paikkaa on mahdollista säätää.
Kuva 7 - selkeälinjainen tavaratila
Tasaisen pohjan alta paljastui pienoinen yllätys, kun sieltä ei löytynytkään säilytystilaa vaan kuvassa 8 näkyvä auton akku. Kuvittelin tämän liittyvän jollain tavalla kaasumallin erikoisuuksiin, mutta vastaava näkymä oli vastassa myös normaalissa farkku-Astrassa.
Kuva 8 - Tavaratilan pohjan alta löytyy auton akku
Taustalla ovat ilmeisesti vain tilaongelmat Astran konepelln alla. Kuvassa 9 näkyvä konehuone on varsin tiiviisti pakattu.
Kuva 9 - Astran moottoritila
Tilanpuute löytynee taustalta myös siinä, että tavaratilassa on myös käytetty hieman luovia ratkaisuja; rengasrikon varalle tarvikelaukku löytyy tavaratilan seinämästä löytyvän luukun takaa. Samaisesta luukusta voi tarkistella kuvassa 10 näkyviä auton peltirakenteita.
Kuva 10 - Tarvikeluukusta näkyy myös eristeet ja pellit
Laatikkotestissä takakontti imaisi sisäänsä viisi laatikkoa, viidennen osuessa sopivasti takalasin tuomaan syvennykseen, vaikka kuvassa 11 laatikko näyttääkin tulevan hiema jo ulos tavaratilasta.
Kuva 11 - Viisi laatikkoa tavaratilassa.
Nelihenkisen lapsiperheen osalta auto sisälsi aivan riittävän hyvät matksutustilat. Ison turvaistuimen ollessa takapenkillä etumatkustajalle jää silti vielä ruhtinaaliset jalkatilat. Kuten kuvasta 12 kuitenkin näkyy niin takapenkin jalkatila voisi jäädä aikuisille takamatkustajille aika vaatimattomaksi.
Kuva 12 - Jalkatilat ison turvaistuimen kanssa
Turvaistuimen kiinnistys onnistuu näppärästi kuvassa 13 näkyvän suojaläpän alta paljastuviin ISOFIX-kiinnikkeisiin, joihin turvaistuimen metallitangot on helppo ujuttaa. Varsin kätevä tapa, toivottavasti myös muoviläppä kestää lapsiperheiden käytössä.
Kuva 13 - Takapenkin ISOFIX-kiinnikkeet löytyvät läpän takaa
Varsinaisessa ajossa auto käyttäytyi pääasiassa varsin mallikkaasti. Kytkin ottaa kiinni aika korkealla ja jostain syystä vaihto kolmoselle aiheutti herkästi jonkinlaisen nykimisen. Liekö tottumuskysymys, koska muuten kuusilovinen manuaalivaihteisto toimi ongelmitta.
Äänimaailmaltaan Astra vaikutti moottoritiellä hieman äänekkäältä, tai ainakin radion ääntä täytyi laittaa melko kovalle, joten kyse voi olla myös kaiuttimien asettelusta kuvassa 14 näkyvästi kojelaudan äärinurkkiin A-pilarien juurelle, jossa ne ovat varsin kaukana korvista.
Kuva 14 - Astran kojelauta, kuva Opel.fi | Astra | Sisätilat
Kuvassa 15 näkyvän ajotietokoneen mukaan koeajolenkin kulutus oli bensan osalta aika huikea 10,5 l/100 km. Todellisuudessa en kertaakaan vaihtanut manuaalisesti bensalle, joten lukeman täytyy tulla jotenkin siitä, että auto käynnistetään bensalla. Mielenkiintoista, että keskikulutus nousee noin korkeaksi, vaikka tankista ei ole kulunut juuri mitään. Kaasun osalta lukema on realistisempi ja 4,5 kg/100 km kaasukulutus, joka tuottaisi 422 km toimintasäteen kaasulla, vastaa hyvin kuvassa 2 ollutta 458 km toimintasädettä pelkällä kaasulla.
Kuva 15 - Keskikulutkset
Autossa ei yllättäen ollut ollenkaan start stop -automatiikkaa, joka pysäyttäisi mottorin liikennevaloissa. Tyhjäkäynnillä kaasun kulutus vaihteli 0,5-0,7 kg/h arvossa. Taustalla lienee jotenkin se, että auto käynnistetään aina bensalla, mutta toisaalta myyjä kommentoi sammutusautomatiikan löytyvän kyllä Skodan kaasumalleista.
Auton perustoiminnallisuuksissa pientä ihmetystä herätti vakionopudensäätimen toiminta, jossa nopeuden asettamiset ja muutokset voi tehdä vain parillisiin lukuihin. En ainakaan helposti löytänyt asetusta, josta tätä olisi voinut vaihtaa. Kommentoikaa jos tiedätte asiastasta jotain.
Autosta löytyi kaista-avustin ja sen toiminta näytti ainakin moottoritiellä olevan hyvä. Auton ohjautuessa ulos kaistaltaan kaistavahti tekee kevyen ohjausliikeen kaistan keskelle. Tässä vaiheessa kuljettajankin on tosin syytä reagoida, ettei päädytä kaistan reunasta toiseen reunaan tapahtuvaan heiluriin.
Kuva 16 - kaasutankilla.
Lisävarusteet
Varusteiden osalta on valittavana kaksi varsinaista mallivaihtoehtoa, eli halvempi Enjoy (24 780,40 €) ja kattavampi Innovation (26 318,69 €). Ero näiden väliltä löytyy esim. Enjoyn teräsvanteiden vaihtumeissa Innovation-mallissa kevytmetallivanteisiin, etuistuinten vaihtuminen urheiluistuimiin, sekä Enjoyn manuaalisen ilmastoinnin korvautuminen automaattisella ilmastoinnilla. Lisäksi varustelistalle tulee Enjoyn tason lisäksi mm. sähkötoiminen käsijarru, handsfree takaluukku, sähkötoimisesti taittuvat peilit ja tärkeänä turvallisuusvarusteena valo- ja näkyvyyspaketti, joka sisältää tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistimen.
Enjoy-malliin voi hankkia lisänä kuvan 17 Enjoy More-paketin.
Kuva 17 - Enjoy More-paketti
Tämän paketti toisi mukanaan mm. automaatti-ilmastoinnin, sadetunnistimen ja pysäköintiavustimen, mutta toisaalta tämän paketin jälkeen hintaero Innovation-malliin olisi enää 746 €, joten Innovation-malli vaikuttaisi järkevämmältä vaihtoehdolta. Innovation-mallin verotusarvo vakiovarusteilla on käyttöedun osalta 425 € ja vapaan autoedun osalta 575 €. Kuvassa 18 näkyvän Liisari.fi sivuston lisävarsutelaskurin tuloksen mukaan saman verotusarvon puitteissa lisävarusteita voi hankkia verotusarvon kannalta ilmaiseksi peräti 1502 €:lla.
Kuva 18 - Lisävarusteita voi hankkia ilmaiseksi 1502 €:lla
Innovation-malliin on saatavilla kaksi varustepakettia, jotka näkyvät kuvasta 19.
Kuva 19 - Innovation paketit
Hinnaston mukaan Innovation + LED-paketti on ainut mahdollisuus saada Astra LED-valoilla, joten osalle tämä on välttämätön valinta. Innovation mallin toinen paketti, eli Innovation Plus, näyttäisi tuovan mukanaan AGR-istuinpaketin, mutta toisaalta hinnostossa kerrotaan kuvan 20 tavoin ko. paketin kuuluvan jo Innovation-malliin muutenkin veloituksetta.
Kuva 20 - AGR istuinpaketti veloituksetta Innovassa
Enjoy ja Innovation-malleihin vakiona sisältyvä mediasoitin sisältää Android Auto tuen, joten tämän paketin navigointilaite ei olisi ainakaan itselleni välttämätön. Lisäksi leasing-yhtiöistä ainakin Leaseplan ottaa autoihinsa vakiona kumimatot, joten käytännössä tämän n. 800 € paketin hyötyjä olisivat ainoastaan tummennetut takaikkunat ja edistynyt pysäköintiavustin.
Pysäköintiavustin onkin mielenkiintoinen varuste, koska kaasumalliin sen hankkimen osana tätä pakettia näyttää olevan ainut mahdollisuus pysäköintitutkan hankkimiseen, vaikka kuvan 21 kaappaus normaalin Astran hinnastosta paljastaa parkkitutkien olevan normaalisti valinnaisvaruste sekä Innovation että Enjoy malleihin.
kuva 21 - Parkkitutka on valinnaisvaruste normaalisti Astran hinnastossa
Muita kaasumallistossa karsiutuvia mahdollisia lisävarusteita ovat ainakin Webasto, mukautuva vakionopeudensäädin, OPC-line ulkonäköpaketti, kattoluukku ja lisäksi Enjoy-tasoon erillisenä valittava automaatti-ilmastointi. CNG-malli tuo siis mukanaan rajoituksia, joista osan, kuten Webaston, taustalta saattavat löytyä tekniset rajoitteet, mutta toisten puuttuminen herättää lähinnä ihmetystä, varsinkin kun sama varuste löytyy kuitenkin Innovation tasolta tai paketeista.
Huomioitavaa on myös se, että ilman jaettavaa takaistuinta autossa ei ole suksien läpilastausluukkua. Jaettavan takaistuimen saa kuvan 22 mukaisesti vain Innovation-tasolla.
Kuva 22 - Jaettava takaistuin, joka on mahdollinen vain Innovation tasolla
Yheenveto
Kokonaisuudessaan Astra osoittautui hyvin toimivaksi perheautoksi, jossa hinta-laatusuhde on kohdillaan. Dieselin 92 g/km -malli oli itselläkin varteenottavana vaihtoehtona leasing-auton etsinnässä, mutta sen mallin varustetason rajautuminen päästöjen puitteissa Enjoy-tasoon ja automaattivaihteiston puute kallistivat lopullisen valinnan hieman suuremmalla päästölukemalla varustettuun Skoda Octaviaan. Kaasumallin osalta varustetason suhteen valintamahdollisuudet ovat onneksi nyt laajemmat, mutta vaihteistona on edelleen vain manuaalilaatikko.
Toimintamatka jää Astran kaasumallissa varsin lyhyeksi verrattuna esimerkiksi Skoda Octavian kaasumalliin, jossa pienellä tavaratilan menetyksellä kaasun + bensan yhteenlasketuksi toimintamatkaksi muodostuu peräti 1300 km. Pidempiä matkoja ajavalle diesel-Astra on kuitenkin oiva valinta. Kaasumallin Astra on kuitenkin hyvinkin varteenotettava vaihtoehto mikäli pääasiallinen ajosuorite on 400 km luokassa, eli auto on siis hyvinkin soveltuvainen esimerkiksi normaalin päivittäisen työmatkaliikenteen ajojuhdaksi.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja