Toyota Auris Touring Sports

Lähettänyt Mika Lahti Ti, 08.05.2018 - 21:41
Toyota Auris

Toyotan mallistossa oli vielä 2017 syksyllä 95 g/km etsinnässä kaksikin isohkolla tavaratilalla varustettua perheautoa: Auris Touring Sports ja Prius+. Molemmat mallit ovat ei-ladattavia bensa-hybridejä, mutta 2018 vuodelle siirryttäessä Toyotan päästölukemat nousivat ja tämän seurauksena jäljellä 95 g/km rajaan on enää vain Auris Touring Sports.

Lisävarusteet

Edellä mainittu päästötarkistus vuodelle 2018 on samalla karsinut Auriksen varusteversiosta mielenkiintoisimmat 95 g/km vaihtoehdot pois, jättäen jäljelle vain kaikkein karsituimman Life varustetason. Mikäli yrityksen autopolitiikan alin päästöporras on asetettu tavanomaisempaan 99 g/km rajaan, tulee varustepaketeista mahdolliseksi myös Active-taso, mutta sen alle mentäessä tilanne on aika toivoton: Ainakin Toyotan Auris-mallin hinnaston erikoisuutena näyttää olevan todella rajoitetut muokkausvaihtoehdot. Varusteita ei voi juurikaan valita yksitellen vaan ne tulevat suureksi osaksi vain osana paketteja.

Listalta löytyy kolme varustepakettia, mutta näistä ainoastaan ulkonäköön keskittyvä Style-paketti on mahdollinen Life-varustetason yhteydessä. Life-tason varustelu itsessään on vakiona hyvin rajallinen. Tärkeitä varusteita, kuten sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet, ei hinnaston mukaan saa edes tilattua Life-tasolla.

Koeajo

Koeajon osalta mienkiintoisin erikoisuus löytyi vaihteistosta, jota ohjataan kuvan 1 vaihteenvalitsimella. Ainakin omaan silmään tämä vaihteenvalitsin nousi ohjaamosta esiin poikkeuksellisella tavalla luoden muotoilullaan hyvinkin halvan vaikutelman. 

Vaihdekeppi

Kuva 1 - vaihteenvalitsin

 

Vaihteiston käytös on portaattomuuden vuoksi hyvinkin poikkeuksellista. Kiihdytyksissä tulee vääjäämättä tunne, että ääni ja moottorin kierrokset kasvavat huimasti, mutta nopeuden muutos ei sitten täysin korreloi havaintojen kanssa. Mielikuva saattaa olla myös tottumuskysymys. Erikoisen käytöksen taustalla on Toyotan poikkeuksellinen e-CVT (electronic continuously variable transmission) vaihteisto.

Passat GTE:n koeajossa vaihteiston B-tila, jossa kaasun nostaminen lataa voimakkaasti akkuja, oli ainakin itseäni kovastikin miellyttävä ominaisuus. Auriksen osalta koeajolle lähtiessäni hieman sitten yllätyinkin kun automyyjä sanoi B-tilan olevan vain vuoristoteille ja käytännössä B-tilaa ei meillä Suomessa kuulemma tarvitse. Pakkohan tuota oli koittaa ja tosiaankin toteutus ei todellakaan vastannut Volkswagenin logiikkaa. Toyotan toiminnossa B-tila tuntui vain ennestään nostavan moottorin kierroksia tehokkaamman moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi. Samaa näyttää ihmetelleen Iltalehti tuttuun tyyliin klikkihakuisesti otsikoidussa jutusssaan.

Sisätiloiltaan Auris-farkku ei ole kovinkaan tilaihme. Isonkin turvaistuimen saa kyllä kuvan 2 mukaisesti istutettua takapenkille.

Turvaistuin takapenkillä

Kuva 2 - Iso turvaistuin takapenkillä

 

Ainut ongelma on vain siinä, että ison turvaistuimen kanssa etumatkustajan tila kuvassa 3 muodostuu sellaiseksi, jossa suomalaisen naisen keskipituudellakin (165,9 cm) kartturi luovuttaa tilansa mieluusti navigaattorille.

Etupenkin tilat turvaistuimen kanssa

Kuva 3 - Etumatkustajan tilat ison turvaistuimen kanssa

 

Takakontin tila sen sijaan on kohtuullisen iso. Suuret kuvan  4 vaunut eivät tosin aivan mahtuneet optimaalisella pitkittäisasettelulla, joka jättäisi tilaa vaunujen viereen.

Vaunut pitkittäin

Kuva 4 - Lastenvaunut eivät aivan mahdu kyytiin pitkittäin lastattuna

 

Poikittain vaunut menevät kyytiin hyvin, tosin samalla lohkaisten melkenpä koko kontin tilavuuden.

vaunut poikittain

Kuva 5 - Lastenvaunut saa lastattua poikittain

 

Kuvan 6 puulaatikkotestissä Auris nielaisee yllättäen isompien autojen tavoin täydet viisi laatikkoa. Takalasin tuoma syvennys sattuu osumaan juurikin oikealla tavalla laatikon reunojen ympärille.

Viiden puulaatikon kuorma

Kuva 6 - Viisi puulaatikkoa takakontissa

 

Yhteenveto

Auris ei tässä testissä juurikaan vakuuttanut, mikä oli oikeastaan aika yllättävää koska Auriksen 28 078,29 € hinta ei kuitenkaan ole edes joukon alhaisin. Odotukset olivat hieman korkeammalla. Opel Astran farkkumalli lähtee peräti 3669 € halvemmalla ja silti Opelin koeajo tuotti jopa yllttävää mielihyvää.