Verohallinto on julkaissut 22.11.2021 päätöksen koskien vuoden 2022 autoedun verotusarvoja. Päätöksen mukaan autoedun laskentamalli pysyy edelleen samanlaisena, joten auton rekisteröintivuoteen perustuvan perusarvon optimointi on edelleen mahdollista ajoittamalla hankintahetki loppuvuoteen ja hyödyntämällä lisävarusteiden osalta pyöristyssääntöön perustuva verottajan portainen laskentamalli liisari.fi sivuston lisävarustelaskurilla.
Verotusarvon käyttökustannuksiin kohdistuvassa osuudessakaan ei tapahtunut muutoksia, vaan arvot ovat pysyneet vuoden 2021 ja 2020 tasolla.
Verotusarvon pysyminen edelleen 2020 tasolla hieman yllätti, koska ainakin itse olin havainnut polttoaineiden hinnoissa selkeää kallistumista. Tarkempi tutkiskelu Tilastokeskuksen tilastoihin paljasti kuitenkin pidemmän aikavälin kehityksen olevan oikeastaan suhteellisen tasaista, kuten nähdään seuraavasta kuvasta.
Lähde: https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_hinnat.html#polttonesteiden%20keskihintoja
Uudistukset
Aikaisemmin 17 § määritteli, että vapaasta autoedusta vähennetään 0,08 euroa kilometriltä tai 120 € kuukaudessa, mikäli kyseessä on sähköauto. Vuodelle 2022 lisäyksenä tähän myös hybridi- sekä kaasuautojen osalta vähennetään 0,04 euroa kilometriltä:
0,04 euroa kilometriltä tai 60 euroa kuukaudessa, jos ulkoisesta lähteestä ladattavan auton käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini tai sähkö ja dieselöljy taikka auton käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine.
Lisäksi 17 § on saanut lisäyksen koskien 1-100 g/km autoja
Verotusarvosta vähennetään lisäksi tuloverolain 64 a §:n 3 momentin mukainen euromäärä jokaiselta sellaiselta kuukaudelta, jona etu on muodostunut sellaisen vuonna 2021 tai sen jälkeen Suomeen ensirekisteröidyn auton käyttämisestä, jonka ajonaikainen hiilidioksidipäästö on vähintään 1 ja enintään 100 grammaa kilometriä kohden.
Tuloverolaissa kohtaa tarkennetaan siten, että käytännössä kyse on vuosille 2022-2025 säädetty poikkeus, jonka mukaan verotusarvoon tehdään 85 € huojennus:
Verovuosina 2022–2025 autoedun verotusarvosta vähennetään 85 euroa jokaiselta sellaiselta kuukaudelta, jona etu on muodostunut sellaisen auton käyttämisestä, jonka autoverolain 10 §:n 1 momentissa tarkoitettu ajonaikainen hiilidioksidipäästö on vähintään 1 ja enintään 100 grammaa kilometriä kohden. Säännöstä sovelletaan vuonna 2021 tai sen jälkeen Suomeen ensirekisteröityihin autoihin.
Lopuksi vielä 2022 vuoden ikäryhmäkohtaiset verotusarvot suorana lainauksena verottajan päätöksestä:
a) Ikäryhmä A (vuosina 2020 - 2022 käyttöönotetut autot)
Vapaa autoetu:
Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 270 eurolla tai 18 sentillä kilometriltä.
Auton käyttöetu:
Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 105 eurolla tai 7 sentillä kilometriltä.
b) Ikäryhmä B (vuosina 2017 - 2019 käyttöönotetut autot)
Vapaa autoetu:
Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 285 eurolla tai 19 sentillä kilometriltä.
Auton käyttöetu:
Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 120 eurolla tai 8 sentillä kilometriltä.
c) Ikäryhmä C (ennen vuotta 2017 käyttöönotetut autot)
Vapaa autoetu:
Edun arvo kuukaudessa on 0,9 % auton uushankintahinnasta lisättynä 300 eurolla tai 20 sentillä kilometriltä.
Auton käyttöetu:
Edun arvo kuukaudessa on 0,9 % auton uushankintahinnasta lisättynä 135 eurolla tai 9 sentillä kilometriltä.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja