Ford Focus ST-Line

Lähettänyt Mika Lahti Ke, 02.10.2019 - 19:01
Ford Focus ST-Line

 

On aloitettava pinnallisesti ulkonäöstä, koska jotenkin Ford Focuksen uusi noukka ei ole tähän asti miellyttänyt silmää yhtä paljon kuin edeltäjänsä. Koeajoon löytynyt Focus ST-Line yllättikin melkoisen positiivisesti räväkällä ulkonäöllään. Kyseessä on kuitenkin selkeästi perus-Focusta urheilullisempi malli, ainakin ulkonäöllisesti, sillä tämän mallin keulalle voi hankkia myllyjä eri teholuokista. ST-Linen tehot alkavat pienemmästä yksilitraisesta bensakoneesta 125 hv (Diesel 120 hv 1,5 l). Hieman enemmän tehoa hakevalle on tarjolla 150 hv luokan moottoreita (bensa 1,5 l tai diesel 2,0 l), tai tehokkaimpana vaihtoehtona voi valita bensakoneena 1,5 litraisen ja 182 heppaisen moottorin.

Varsinainen Ford Focus ST-malli onkin sitten eri tarina, jossa hevosia tulee mukaan vielä sata lisää, 2,3 litraisen bensakoneen kehittäessä peräti 280 hv. Varsinaisen ST-mallin hinnan asettuessa kuitenkin yli 11 000 € autoveron kanssa hintaan 44 990,96 € (18.4.2019 hinnastossa), on pienempiin tehoihin tyytymällä mahdollisuus saada ST-Linen valikoimista urheilullisuutta ulkonäköön alkaen jopa 24 078,87 € hinnalla.

Koeajoon valikoituneen ST-Line mallin moottoritilasta löytyi 1,5 litrainen bensakone 182 hv tehoilla. Tämän mallin saa 8-lovisella automaatilla vielä kohtuulliseen 28 967,17 € hintaan, jonka lisäksi tätä yksilöä oli varustettu vielä 3095 €:n arvoisilla lisävarusteilla.

Konehuone

 

ST-Line mallin perusversiossa on ainakin Suomen hinnastossa 17" vanteet, mutta koeajoautossa olivat kuvissa näkyvät 235/40 renkaat 18" vanteilla. Ensituntuma ohjauksen osalta vaikuttikin parkkihallissa hieman jäykältä, mutta asiaan tottui nopeasti, eikä se sen jälkeen haitannut menoa. Joissain rivakoissa kiihdytyksissä olin havaitsevani pientä vetelyä, mutta en oikein päässyt vielä jyvälle, että oliko kyse satunnaisista tienpinnan epätasaisuuksista. Maantieajossa vetelyä ei esiintynyt lainkaan, mutta toisaalta Suomen uraisuus loisti myös poissaolollaan Saksan tiestössä.

Maisemakuva

Vaihteisto toimi koko nopeusalueella hienosti ja eteneminen myös lähdöissä tuntui pehmeältä verrattuna oman Skoda Octavian DSG-vaihteiston toimintaan. Uudessa Focuksessa vaihteistoa käytetään ohjaamon kuvassa näkyvällä pyöreällä kiekolla. Ford Focuksen esitteen mukaan tämä vie perinteiseen keppiin verrattuna vähemmän tilaa ja selkeyttää ohjaamoa, mikä onkin totta. Vaihteenvalinnan sähköistyminen näkyi mm. siinä, että "P"-asento asettui automaattisesti autoa sammutettaessa, joka on hieno askel käytettävyyden parantamiseksi automatisoimalla käyttäjän kannalta turhia prosessivaiheita.

Ohjaamo

ST-Line Focuksen ohjaamo on hyvin selkeä. Keskikonsolia hallitsee nykytyyliin isohko 8" kosketusnäyttö, jonka operointi vaikutti loogiselta. Pienempää 4,2" näyttöä ei ole edes saatavilla Suomessa. Varsinaisten auton omien toimintojen säätäminen näytön kautta rajoittui jälleen kerran omalta osalta lähinnä radioon, koska Android Auto tuli kytkettyä tutuksi navigaattoriksi heti lähdössä. Ainoa harmitus on Fordin tapa kätkeä USB-liitin syvälle keskikonsolin syvennykseen, mikä tekee johdon kiinnittämisestä hieman haastavaa. Auton sisätilassa urheilullista ilmettä korostavat penkeistä ja ratista löytyvät punaiset tikkaukset sekä metallia kiiltelevät polkimet ja kynnyslevyt.

Ratti punaisilla tikkauksilla

Takapenkilläkin tikkausten linja jatkuu, mutta muuten siellä ei ole havaittavissa urheilullisuutta. Tunnelma on ehkä jopa hieman karvalakkitasoa. Keskikonsolista löytyy ainoastaan 12 V liitäntä, ilman omaa ilmanvaihdon suutinta tai USB-liittimiä, eikä niitä näytä löytyvän lisävarusteiden listaltakaan. Tilojen puolesta takapenkki on hyvin kokoluokkansa mukainen.

Takamatkustajien tilat

Focuksen peräpäässä urheilullisuutta tuo ST-Line-kaksoispakoputki.  Focus takaa

Tavaratilan pohja on aika syvällä ja pohjan alta löytyy vain vararengas, mutta siellä ei ole ylimääräisiä lokeroita tavaroille. Syvä pohja lienee syy siihen, että tavaratilan tilavuudeksi ilmoitetaan peräti 477 l, joka on iso lukema tämän kokoluokan autolle, kun vertaa esimerkiksi Volkswagen Golf -mallin 380 litran tavaratilaan.

Takaluukku

Ajokokemukseltaan Focus ST-Line oli hyvin miellyttävä ajaa. Tehokas moottori tämän kokoisessa autossa ennen kaikkea mahdollisti ajamisen, jossa nopeasti etenevän liikenteen sekaan oli helppo liittyä. Ajotiloista tuli pääasiassa käytettyä normaalia, koska Eco-tila ei vaikuttanut siirtävän DSG:n tavoin vaihteistoa rullaustilaan. Eco- ja Sport tilojen vaikutus rajoittunee siten vain vaihteen vaihtojen ajankohtaan sekä kaasun ja ohjauksen vasteeseen. EcoBoost-moottorin sylinterien lepuutusta kevyemmällä kuormalla en havainnut mitenkään ajossa. Luin asiasta käytännössä vasta Ford Focus -esitteestä.

Suurinta normaalista poikkeavaa hämmennystä aiheutti auton törmäyksenestovaroitin, joka valvoo etäisyyttä toisiin ajoneuvoihin sekä jalankulkijoihin, ja varoittaa kuljettajaa äänimerkillä vaarasta. Koeajossa tämä varoitin piipitteli kohtuullisen äänekkäästi kahteenkin otteeseen ilman todellista vaaratilannetta. Olisiko sitten tätä yksilöä koskeva vika vai yleisempi ominaisuus.

Positiivinen huomio olivat auton automaattisesti vaihtuvat pitkät ajovalot, jotka vaihtuivat yllättäen päälle pienessä aamuhämärässä. Autossa oli vakiovarusteisten LED-päiväajovalojen lisänä LED-ajovalot, mutta automatiikka lienee sama vakiovarusteisissa valoissa. Automaattiset kaukovalot sisältyvät Suomen hinnastossa 450 €:n arvoiseen Technology Pack 1-pakettiin. Todella positiivinen ominaisuus ainakin verrattuna Skoda Octavian automatiikkaan, joka pakottaa ainakin itseni manuaaliseen valojen vaihteluun pitkäksikin ajaksi hämärässä ajettaessa automatiikan vaatiessa oikein kunnollisen pimeyden toimiakseen.

Ford Focus ST-Line oli kokemuksena oikein positiivinen ja voisin kuvitella tämän löytävän asiakaskuntansa urheilullista ulkonäköä arvostavien joukosta. Hinnaston mukaan koeajoauton 32 hv köykäisempi 150 hv malli toisi n. 720 € säästön ja ST-Line malli 57 hepoa kepoisammalla 125 hv moottorilla ja automaatilla säästäisi n. 2440 €. Näinkin pieni hintaero 150 hv mallin välillä kääntänee valinnan helposti 182 hv mallin puoleen n. 22,5 €/hv lisähinnalla, mutta toisaalta isohko 2440 € säästö ja n. 43 €/hv lisähinta 125 hv malliin saattaa hankintahinnan ja vakuutusmaksujen säästöt mielessä siirtää valinnan myös 125 hv malliin - vaihtoehtoja onneksi on tarjolla moneen makuun.

.

Siltakuva