Audi A4 Ultra

Lähettänyt Mika Lahti La, 24.02.2018 - 23:25
Audin ratti

 

Audin vuonna 2015 esittelemä mallisarja toi mukanaan mahdottomalta kuulostavat yhtälön, eli samanaikaisesti sekä tehokkaat että pieniruokaiset moottorit. Julkaisun aikaisen tiedotteen mukaan moottoreiden teho kasvoi 25 % samalla kun kulutus pieneni 21 % edelliseen mallisarjaan verrattuna. Olinkin aika yllättynyt löytäessäni perinteisesti tehokkaiksi tunnistamani Audin 95 g/km etsinnässäni. Mielenkiintoa Audia kohtaan nostaa se, että pahimpien kilpailijoiden, eli BMW:n ja Mercedes-Benzin mallistoissa vastaaviin päästöihin päästään vasta hybridien kohdalla, ja tuolloin hinta kasvaa yli 40 k€:n tavaratilan jäädessä samalla pieneksi. Audin ilmoitettuihin kulutusarvoihin vaikuttavat malliuudistyksen myötä tullut uusi kevyempi pohjalevy sekä kevyet materiaalivalinnat. Osaltaa kulutuslukemaan vaikuttaa myös erilliseen 24 litran tankkiin kaadettava AdBlue-lisäaineen käyttö. Näillä uudistuksilla jo A4 Sedan 110 kW TDI ilman ultra-merkintää pääsee kunnioitettavaan 99 g/km lukemaan ja siten sekin on monen firman autopolitiikoissa päästöporkkanan piirissä. Ultra-merkintä optimoi kulutusta vielä hieman lisää, mutta tuo samalla mukanaan myös hieman rajoituksia.

Audin 110 kW Ultra -mallistosta löytyy vaihtoehtona 6-lovinen manuaali tai 7-vaihteinen S tronic -automaatti. Vaikka esim. nykyisen Scoda Octavian osalta automaattivaihteiston vaikutus on manuaaliseen verrattuna päästöjä vähentävä, on vaikutus jostan syystä Audilla perinteisempään tyyliin päästöjä nostava: 7-vaihteinen S tronic -automaati nostaa kulutuslukemaksi 99 g/km. Samaan 99 g/km luokkaan pääsee myös samalla 110 kw moottorilla ja manuaalisella laatikolla varustettu malli ilman ultra-merkintää. Kuten Kuvan 1 hinnaston kuvakaappaus näyttää, tämän normaalin mallin hinta manuaalisella vaihteistolla varustettuun Ultra-malliin verrattuna on hieman halvempi ilman veroja, mutta Ultran pienemmät päästöt tuovat veroetua sen verran, että lopullisessa hinnassa Ultra jää huikeat 13,34 € halvemmaksi.

A4 110 kw hinnat

Kuva 1 - Audi 110 kw alle 100 g/km vaihtoehdot

 

Lisävarusteet

Ultra-merkintä tuo mukanaan seuraavat varusteet:

  • 6-vaihteinen manuaalivaihteisto optimoiduin välityksin (saatavissa myös 7-vaihteisella S tronic -automaattivaihteistolla).
  • Kuljettajan informaatiojärjestelmä, joka ilmoittaa vaihteen ja kulutuksen tukien näin taloudellisempaa ajamista vaihtovinkein ja kulutusta alentavine ohjeineen.
  • Kääntyvä jäähdyttimensäleikkö lämmityksen ja aerodynamiikan optimoimiseksi.
  • Polttoaineen kulutusta alentavat renkaat, joiden vierintävastus on alhaisempi.
  • Paremmat alustan säätömahdollisuudet (urheilullinen alusta) ja ilmanvastuskerrointa (cw-arvoa) alentavat komponentit.

Toisaalta samalla myös varustelista karsiutuu pois ultra-mallin valikoimista:

  • mukavuusalusta ja sähköisesti säädettävä iskunvaimennus
  • seisontalämmitys

Lisäksi vanteiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Vakiona tulevien 16" vanteiden lisäksi varustelistalta löytyy kyllä 17" vanteita, mutta niiden kohdalla on varustelistassa huomautus päästöarvojen noususta 2-5 g/km. Isommat, 18" ja 19" vanteet on varustettu "ei tilattavissa 2.0 TDI Ultra"-merkinnällä. Ultran eroja vastaavaan normaaliin malliin tiedustellessani automyyjän tiedot eivät vaikuttaneet kovinkaan kattavilta. Lisäksi hän väitti vetokoukun olevan poissa valikoimista, mutta se taisi olla virheellinen tieto. Esitteessä mainitaan Ultra-mallille normaalia 110 kW mallia vastaavat sallitut perävaunumassat ja lisäksi peräkoukku löytyy lisävarustehinnastakin kuvan 2 mukaisesti ilman rajoituksia.

vetokoukku varustelistassa

Kuva 2 - Vetokoukku varustelistalla ilman rajoituksia

 

Ehkä sekaannus syntyi siitä, että peräkoukku on myös osana Comfort-pakettia, joka taas on kuvan 3 mukaisesti rajattu pois Utran varusteista seisontalämmityksen (Webasto tms.) osalta..

comfort-paketti varustelistalla

" alt="comfort-paketti varustelistalla"

Kuva 3 - Comfort paketti ei mahdollinen koska se sisältää seisontalämmityksen

Kokonaisuudessaan Ultran kanssa tuleva Audin kevein Business-varustelu on jo sellaisenaan varsin kattava ja välttämättä lisävarustelistalta ei tarvitse vakiovarusteiden lisäksi ruksia monia varusteita tosin kuin esim. vähäpäästöisimmän Volkswaen Passatin kohdalla. 

Koeajo

Koska Ultra-mallin menekki taitaa olla aika marginaalista, ei aitoa Ultra-mallia tuntunut löytyvän millään koeajoon. Lisäksi myös 95 g/km rajaan mahtuva manuaalivaiheistolla varustettu A4 Sedan 110 kw moottorilla tunti olevan hyvin harvinainen koeajomallistossa. Autot kun menevät kuulemma lähes poikkeuksetta nykyisin automaattilaatikolla. Onneksi erään liikkeen myyjällä oli kuitenkin käyttöautonaan 110 kw A4 Sedan manuaalivaihteistolla, joten pääsin koeajamaan sitä.

A4 ohjaamo

Kuva 4 - Hallintalaitteet

 

Heti ensimetreiltä auton tuntuma ja ohjattavuus vakuuttivat, ainakin VAG konsernin ratkaisuihin tottuneen koeajajan. Hallintalaitteet löytyvät helposti ja ne ovat loogisia käyttää, kuvassa 4 yleiskuvaa. Vähäpäästöisyyden ja verraten suuren tehon liitto yllättää - auto tuntuu todella pirteältä pieniruokaisiin ja -tehoisiin autoihin tottuneelle, joten sen puolesta tuttavuutta voisi helposti jatkaa yhden leasing-kauden verran.

Auton on tiloiltaan yllätävän iso. Vaikka iskee kuvassa 5 näkyvän ison turvaistuimen kuvan 6 mukaisiin esimerkillisiin ISOFIX-kiinnikkeisiin, joihin turvaistuin on helppo asentaa, niin kuskille jää silti vielä kuvan 7 esittelemä miellyttävän kokoinen konttori.

Iso turvaistuin takapenkillä

Kuva 5 - Turvaistuin takapenkillä.

 

 

ISOFIX-kiinnikkeet

Kuva 6 - Esimerkilliset ISOFIX-kiinnikkeet, joihin turvaistuimen asentaminen on helppoa.

 

Kuljettajan konttori

Kuva 7 - Kuljettajan konttorissa on tilaa vaikka iso turvaistuin on asennettuna.

 

Tavaratiloiltaan A4 on myös kasvanut edeltäjäänsä verrattuna ja kuvan 8 esittämä tyhjä 480 l takakontti näyttääkin isolta ja selkeälinjaiselta.

Tyhjä selkeälinjainen takakontti

Kuva 8 - Takaluukku on selkeälinjainen iso

 

Puulaatikoiden testissä tavaratila vetää kuitenkin vain kolme laatikkoa, kuten nähdään kuvasta 9. Osan takaluukun sivutilasta vievät Audissa edelleen käytettävät isot mekaaniset saranat. Ilman niitä tavaratilan syvänteet olisivat voineetkin mahduttaa neljännen laatikon tavaratilaan.

Tavaratila vetää kolme puulaatikkoa

Kuva 9 - Tavaratila vetää kolme puulaatikkoa.

 

Lopputulos

Audi A4 Sedan Ultra oli alunperin hyvin yllättävä löytö 95 g/km luokassa ja se on tehojensa puolesta hyvinkin harvinainen yksilö vähäpäästöisten autojen joukossa. Audi osoittauitui yllättäen myös hyväksi ratkaisuksi lapsiperheelle koska turvaistuimen kanssa etumatkustajille jäi riittävästi tilaa, ISOFIX-kiinnitys oli totetutettu mallikkaasti ja ainakin koeajoautosta löytyi etupenkkien selkänojasta hyvin kuraa kestävät muovisuojat sekä sähkötoimiset lapsilukot.

Itse pidin tätä hyvinkin varteenotettavana vaihtoehtona, mutta lopulta automaatin puuttuminen 95 g/km mallista ja tavaratilan aavistuksellinen riittämättömyys omiin tarpeisiin jättivät Audin pois jatkokisoista. AdBluen tarve jäi myös hieman mietittymään, vaikka sen kulutus ainakin Tuulilasi-lehden mukaan onkin vain 0,7-2 l/1000 km, niin jäin miettimään kuuluuko se käyttöedussa työantajan kustantamiin kuluihin. Luulisi niin, ainakin mikäli ainetta listään huollon yhteydessä.

Kokemuksen perusteella Audia voi kuitenkin suositella erityisesti niille, jotka kaipaavat hieman tehokkaampaa, mutta vähäpäästöistä malli, jossa tavaratila on kuitenkin jo hyvässä kokoluokassa. Monen muun valmistajan osalta vähäpäästöinen malli on myös se tehottomin vaihtoehto ja jostain syystä usein myös varusteiltaan rajusti karsittu karvalakkimalli, mutta Audissa kumpikaan näistä ongelmista ei esiinny - tilanne on enemmänkin päinvastoin.