Volkswagenin listoilta löytyi 95 g/km autojen etsinnässä yllättävän vähän rajaan mahtuvia vähäpäästöisiä autoja. Golf GTE:n ollessa valikoimissa vain hatchback koppaisena, rajaan mahtuivat riittävän isoista autoista ainoastaan Passat GTE ja Passat Bluemotion -mallit. GTE Passattia on saatavilla sekä sedanina että varianttina, mutta koska sedanin tavaratila on akun vuoksi vain 402 l (vs. normaalin sedanin 586 l), niin Passat GTE:n osalta mahdolliseksi valinnaksi rajautui 903 € kalliimpi Variant 483 l tavaratilalla.
Lisävarusteet
Passat GTE:n varustelista on jo vakiona varsin kattava, sisältäen mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen, led-valot ja pysäköintiavustimen. Varustetaso on omiin tarpeisiin ehkä jo turhankin kattava, esimerkiksi sähköiset penkin säädöt ja navigointi ovat ainakin itselleni jokseenkin turhat. Aikaisempien vuosien 2016-2017 vakiovarustelistalta ei vielä löytynyt ajoprofiilin valintaa eikä mukautuvaa vakionopeudensäädintä, mutta ehkä Mercedes-Benz 350 e:n jutussa mainittu mersun raju hinnan alennus on vaikuttanut myös kilpailijoiden varustetasoon.
Nykyisellään lisävarustelistalta ei juuri tarivitse lisävarusteita valita, mutta 48 054,26 € perushinnasta muodostuvan 725 € käyttöedun verotusarvon puitteissa voi lisävarustelaskurin mukaan hankkia varusteita vielä 1195,71 eurolla. Mahdollisia lisävarusteita olisivat esim. Easy Access -paketti (362,15 €), joka tuo mukanaan avaimettoman keskuslukituksen sekä takaluukun avauksen jalalla. Lisäksi ainakin paljon navigoiville digitaalinen Active Info Display mittaristo (635,09 €) saattaisi olla hyödyllinen.
Toisaalta myös vanteiden päivittäminen 18" kokoluokkaan on houkutteleva vaihtoehto. Vakiona GTE Passat tulee kuvan 1 vasemmanpuoleisilla 17" Montpellier -vanteilla. Ilman lisähintaa on valittavana myös keskimmäisen auton 17" Nivelles -vanteet ja tämän seuraksena Montpellier-vanteilla varustetun auton näkeminen oikeasti liikenteessä onkin todella harvinaista. Useimmat markkinointikuvat on kuitenkin otettu kolmannella vaihtoehdolla, eli 18" Dartford -vanteilla. Näiden kuvan 1 oikeassa reunassa esiintyvien vanteiden lisävarustehinta on 867,76 €.
Kuva 1 - Passat GTE vannevaihtoehdot. Kollaasi Volkswagen sivuston konfiguraattorin kuvista.
Polttoainetoimisen lisälämmittimen hankkiminen vaikutti myyjän puheiden mukaan olevan hyvin yleistä, mutta koska oma ajo on usein talvellakin lyhyttä maksimissaan 15 minuttia suuntaansa kestävää sahausta, niin en ole vakuuttunut akuston kestävyydestä. Poikkeuksellista tässä autossa on se, että webasto ei lämmitä auton moottoria vaan pelkästään sisätiloja ja siihenkään tarkoitukseen webasto ei auta auton ollessa käynnissä. Toisaalta kun kyse on kuitenkin plug-in hybridistä, niin lähtökohtaisestihan auto pitäisi saada aina seisomaan töpselin päähän, ja silloinhan sähkön hyödyntäminen kuulostaisi houkuttelevammalta tavalta lämmittää kabiini. Kuvan 2 ohjekirjan kuvauksen mukaan onkin mahdollisuus käyttää auton korkeajänniteakulta tai verkkopistorasiasta saatavaa sähköä seisontaimastoinnin energialähteenä joko lämmitykseen tai viilennykseen.
Kuva 2 - Ohjekirjan ohjeet seisontailmastoinnista
Tämä seisontailmastoinnin mahdollisuus vaikutti hyvikin hokuttavalta, etenkin kun ilmastointia voi vielä etäohjata puhelimelta auton mukana tulevan 36 kk Car-Net käyttöoikeuden kanssa. Käytöoikeuden jatko mahdollisena lisävarusteena kiinnosti itseäni koska firman liisarit ovat neljän vuoden sopimuksilla. Tiedustelinkin lisävuoden hintaa ja hankintamahdollisuutta jo tilaushetkellä, mutta tämä kuvio ei ainakaan vielä tuolloin ollut myyjälle tuttu.
Koeajo
Koeajossa autolla tuli ajettua muutama vaihteleva sprintti. Matkat painottuivat kyllä maantieajoon pisimmän ajorupeaman ollessa n. 74 km matka mökille hakemaan puita. Mökkimatka on testimielessä hyvinkin sopiva sisältäen kaupunkiajoa, moottoritieajoa, kantatietä ja hyvinkin mutkaista päällystettyä yleistietä. Kuvan 3 kulutustietojen mukaan tällä reitillä keskikuluts on ollut 4,0 l/100 km, mutta sähkön käytön optimointi ei onnistunut täydellisesti kun kytkin e-moden matkalla pois säästääkseni sähköajoa lopun 50-60 km/h osuudelle ja lopulta sähköajoa jäikin jäljelle vielä 15 km.
Kuva 2 - Kulutustiedot
Akun lataus onnistuu hyvin mökkiolosuhteissakin kunhan vain sähköä löytyy. Tässä tapauksessa helpointa oli ottaa sähköä kuvan 4 tavalla suoraan sähkötaulusta, mutta mikä tahansa normaali pistorasiakin kävisi.
Kuva 3 - Auton latausta sähkötaulusta
Auton tavaratila on selkeä ja hyvinkin pitkälti vastaavaa normaalia Varianttia vastaava. Ero ilmoitetuissa litramitoissa tuntuu löytyvän välipohjan alta, mutta välipohja lienee myös hieman korkeammalla tasolla GTE:ssä. Kuormaa mahtuu kuitenkin kyytiin hyvinkin kiitettävä määrä ja puulaatikkotestissä sainkin takakonttiin mahtumaan kuvan 5 osoittamalla tavalla täydet viisi laatikollista.
Kuva 5 - Auto kuormattuna
Autolla ajelu oli todella miellyttävää ja sujuvaa. Isoista 18 " vanteista ei tuntunut olevan minkäänlaista haittaa, vaikka ne hieman ennalta epäilyttivät. Mieleenpainuvinta oli vaihteiston B-tilan tuoma voimakas akkujen lataus heti kaasupolkimen noston jälkeen ja siitä seurannut vahva hidastuvuus. Itse tykkäsin ajella jatkuvasti B-moodilla, jolloin jarrupolkimen käyttö jäi aika vähäiseksi. Pientä hämmennystä aiheutti tosin alkumatka kun lähti ajamaan akut täynnä töpselivirtaa, jolloin kaasupolkimen nosto ei yllättäen tuottanutkaan täydestä varaustilasta johtuen samanlaista hidastuvuutta. Hieno toteutus energian talteenotolle. Kuvassa 6 näkyy vaihdevalitsimen kaavio, josta B-moodin sai päälle keppiä alaspäin nykäisemällä. Aktivointi onnistuu myös ratin viiksistä nykäisemällä.
Kuva 6 - vaihdevalitsin ja B-moden valinta
Matka takaisin sujui huomattavasti pienemmällä kulutuksella, vaikka auto olikin nyt kuormattuna. Kuvan 7 uudet kulutuslukemat näyttävät bensan kulutuksen pudonneen lukemaan 3,3 l/100 km tällä kerralla paremmin onnistuneen e-moden käytön myötä.
Kuva 7 - Kulutustiedot paluumatkalta
Matkan jälkeen olikin aika sitten laittaa GTE taas lataukseen, tällä kerralla kuvan 8 tavoin suoraan taloyhtiön lämmitystolpasta.
Kuva 8 - Passat GTE latauksessa taloyhtiön lämmitystolpasta
Lataus onnistuu kuvan 9 mukaisella auton mukana toimitettavalla tilapäislatauslaitteella, jonka voi kytkeä normaaliin pistorasiaan. Laitteessa on mahdollisuus säätää käytettävän latausvirran määrää. Koeajon aikaiset vanhemmat mallit toimitettiin max 10 A laitteella, mutta nykyisin auton mukana tulee max 8 A:n laite.
Laitteen kutsuminen tilapäislatauslaitteeksi on hieman hämmentävää kun toisaalta auton ohjekirjassakin suositeltiin hitaampaa ja pienemmällä virralla tapahtuvaa latausta akun käyttöiän maksimoimiseksi.
Kuva 9 - auton mukana tuleva tilapäislaturi
Yhteenveto
GTE Passat oli autona oikein miellyttävä kokemus ja tähän tutustumiseen tulikin käytettyä suhteellisen paljon aikaa potentiaalista neljän vuoden sopimusta ajatellen. Paljon lisää käytännön kokemuksia löytyi VAGarenan Passat GTE keskustelupalstalta jonka läpi lukemisessa vierähtikin tovi. Keskusteluista selvisi lisää mm. weabston toiminnasta ja muutenkin talviajosta. Käyttökokemusten perusteella ohjaamon ajoanaikainen lämmitys pienentää merkittävästi ajomatkaa, joten lämpötilaa laskemalla voi optimoida täyssähköisiä kilometrejä. Merkittävää oli myös lukea, että, vaikka Volkswagenin materiaaleissa esiintyy auton täyssähkökäytölle -15 asteen pakkasraja, autoa on käyttännön kokemusten mukaan autoa ajettu paljon kovemmillakin pakkasilla. Lataamalla akustoa viimeiset 30 % vasta ennen lähtöä, voidaan hyödyntää lataamisessa tapahtuva akuston lämpeneminen ja lämpimillä akuilla toimintakyky on parempi. Latauksen ajastus hoituu kätevasti Car-Net sovelluksella, joten erillisellä ajastinkellolla tai herätyskellolla ei tarvitse viritellä.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja