Skoda Octavia 1,6 TDI käyttötesti

Lähettänyt Mika Lahti Pe, 31.05.2019 - 08:39
Octavia kylkilieskoilla

 

Skoda Octavia 1,6 TDI moottorilla ja Style-varustelulla osoittautui oman leasing-auton valinnassa voittajaksi, vaikka vaihtoajankohdan lähestyessä selvittelinkin paljon tuolloisen NEDC-mittaustavan mukaisen 95 g/km päästöporkkanan rajan alittavien autojen valikoimaa erillisen juttusarjan puitteissa.

Harmillisesti vaihtoajankohta osui aikaan, jolloin päästöhuijausten jälkipyykki kävi vielä kuumana ja samalla osa rajoihin mahtuvista malleista, kuten Skodan Greenline-mallisto poistui valikoimista - ehkä tosin normaalin malliuudistuksenkin myötä. Kahden aikaisemman Skoda Octavian kokemuksella, malli oli jo hinta- ja laatusuhteeltaan hyväksi havaittu, Skoda-termein "simply clever", joten päädyin jatkamaan samaa sarjaa vain nuoremmalla yksiköllä.

Merkittävimpänä muutoksena vanhaan verraten, uusi Octavia tuli nyt hankittua DSG-vaihteistolla. Varustelutaso pysyi suurin piirein samalla kattavalla tasolla, joka aikaisemmassa oli nimeltään Elegance ja hankintahetken Skodissa kutsumanimeltään Style. Perushinta autolle oli hankintahetkellä 2017 syyskuussa 30191,14 €.

 

Kokemuksia

Verrattuna aikaisempaan Octaviaani, uusi malli toi DSG-vaihteiston kanssa pienimpään dieseliin 19 kWh lisää tehoa, tehon noustessa, aikaisemman 2012 vuosimallin 1,6 TDI Octavian lukemasta 66 kW (90 hp), lukemaan 85 kW (116 hp). Alussa tuon tehon nousun huomasi selkeästi, erityisesti ohituksissa. Hetken jo epäilin, josko auto on tullut virheellisesti 1,6 TDI:n sijaan isommalla moottorilla, joten lähdin selvittämään asiaa. Selvitys ei onnistunutkaan aivan perinteisin tavoin, koska auton mukana ei tulee enää rekisteriotetta, eikä moottorin päälläkään ole merkkejä litramääristä. Lopulta asensin ohjekirjassa mainitun Skoda-sovelluksen, johon voi syöttää auton tuulilasissa näkyvän valmistenumeron, niin sovellus osaa näyttää auton tekniset tiedot oheisen kuvan tyyliin.

Skoda sovellus

Asia varmistui, pienelläkin tehon lisäyksellä on aika merkittävä vaikutus ohituksiin. Sovelluksen asennus oli hyödyllinen kokemus myös siinä mielessä, että siinä on hyödyllinen näkymä merkkivalojen merkityksen selvittämiseen. Tämän näkymän saa myös auton keksikonsoliin Android Auton valikoiden kautta kuten seuraavassa kuvassa.

Merkkivalojen selitykset keskinäytöllä

Uusimman Android Auton kanssa tuli tosin huomattua, että symbolien painaminen ajon aikana ei ole sallittua. Tämä johtunee siitä, että symblolista painamalla saa pysähdyksissä ollessaan ohjekirjasta aika pitkän tekstin kustakin symbolista. Pakotus pysähtymään on sinänsä harmi, ajon aikana lyhytkin teksti merkin selitteenä voisi auttaa arvioimaan pysähtymisen tarvetta.

 

Alussa auto teki tiheässä tahdissa hiukkassuodattimen hiukkaspolttoja, jonka huomaa aina pysähtyessä, kun auto haisee pahalle ja moottorin tuuletin saattaa jatkaa pyörimistä vielä muutaman minuutinkin auton sammuttamisen jälkeen. Tällöin myöskään auton start-stop automatiikka ei sammuta autoa liikennevaloissa. Kollegan kanssa ihmettelimme, että miksei näiden polttojen käynnistämiselle ole nykyaikana kehitetty mitään järkevämpää logiikkaa. Usein poltto käynnistyy parin kilometrin kauppareissullakin meno- ja tulomatkalla, jolloin poltto jäänee keskeneräiseksi. Ei tarvitsisi kovin kummoista logiikkaa analysoimaan minun ajoprofiiliani ja toteamaan, että kun mennään motarinopeuksiin, niin poltolle on hyvin aikaa.

Vaihteistosta löytyy normaalin ajotilan lisäksi Sport- ja ECO-ajotilat. Itse olen mieltynyt ECO-ajotilan käyttöön, jolloin kaasupolkimen vapauduttua vaihteisto siirtää itsensä vapaalle ja auto rullaa ilman vastusta. Tällä tavoin rullaamalla pääsee yllättävänkin pitkiä, jopa yli kilometrin matkoja kaupunkialueellakin 40-50 km/h nopeuksilla sopivan loivan alamäen osuessa reitille. Tästä esimerkkinä alla oleva kuva 1,1 km pätkästä vakioreitiltäni, jonka pystyy ajamaan liikenteen salliessa rullaamalla 50 km/h nopeudella.

Kilometri rullaten

 

Ajotilojen valinnassa on mahdollisuus säätää avainkohtaisesti kuljettajaa miellyttäviä asetuksia ja Individual-tilaan voi asettaa ajotilaksi myös eco-tilan.

Individual-tilan säätöjä

Tämä asetusten vakiointi toimii muuten hienosti, mutta vaihteiston asetus ei kuitenkaan pysy, vaan seuraavan käynnistyksen yhteydessä mittaristossa näkyy jälleen "D"-kirjain normaalin vaihteistoasetuksen merkkinä ECO vaihteistoasetuksen "E"-kirjaimen sijaan, ja tällöin auto ei myöskään rullaa.

Kävin alussa kyselemässä asiasta paikallisesta Skoda-huollosta, jossa huoltomies hetken asiaa tutkittuaan otti puhelun maahantuojalle. Teknisen tuen mukaan ECO-tilaa ei voi asettaa pysyväksi ajotilaksi koska EU ja päästöasetukset estävät valikosta vastaavasti löytyvän Sport-tilan asettamisen auton vakioasetukseksi. Hieman ihmeellistä, että vähäpäästöistä tilaa ei voi myöskään vakioida, mutta lopputuloksena ainakin selvisi, että kyseessä on vian sijaan auton ominaisuus. Ihmeellistä kyllä, Saksassa vuokra-autona ollutta saman konsernin Seat Terragoa ei vaivanneet samat EU-säädökset ECO-tilan osalta, vaan auton sai hienosti käynnistymään ECO-tilassa.

Hieman olen kyllä miettinyt, että onko tuo ECO-ajotila varmasti taloudellisin, koska siinä tilassa moottori käy kuitenkin normaalilla tyhjäkäynnillä ja vaikka mittariston hetkellisen kulutuksen näkymä ei osaa näyttää lukemaa mittaristossa, täytyy kulutuksen olla vastaavan seisonnassa tapahtuvan tyhjäkäynnin tasolla, eli n. 0,6 l/h. Vaihteiston normaaliasetuksella kulutus kuitenkin katkeaa nollaan kaasun vapautuessa ja auton siirtyessä moottorijarrutukselle. Parasta olisi, jos moottori myös sammuisi rullauksen ajaksi, kuten esim. Audin kevythybridissä tapahtuu 30-160 km/h nopeudessa maksimissaan 40 sekunnin ajan.

Ajelin testimielessä aikaisemmassa kuvassa näkyvän 1,1, km matkan ensin normaalilla ajotilalla, jolloin keskikulutukseksi tähän lievään alamäkeen muodostui 2.0 l/100 km.

Keskikulutus normaalissa ajotilassa 2,0 l/100 km

Tämän jälkeen palasin alkuun ja ajoin saman matkan uudelleen, tällä kerralle ECO tilassa rullaten. Pysähdyttyäni samalle pysäkille, tällä kerralla välissä nollattu keskikulutusmittaus näytti lukemaa 0,8 l/100 km. Ainakin siis tämän lyhyen alamäkitestin puitteissa ECO-tila vaikuttaisi hyödylliseltä.

0,8 l/100 km kulutus ECO-tilassa

Sport-tilaa, jossa käytetään pienempiä vaihteita normaalia suuremmalle kierrosluvulle asti, olen käyttänyt todella vähän sen kulutusta lisäävän luonteen vuoksi. Se on kuitenkin hyödyllinen tilanteissa, joissa risteyksestä tarvitaan rivakkaa lähtöä. ECO- tai normaalitilassa vaihteisto toimii kyllä liikennevaloissakin kohtalaisesti, kunhan kaasujalkaa malttaa painaa maltillisesti kaasua lisäten. Jos tarvetta on kuitenkin ripeämpään lähtöön, niin silloin olen vaihtanut suosiolla Sport-tilaan, jolla välttyy vaihteiston pieneltä arpomiselta, kun poljinta painetaankin rivakammin kohti metallia. 

Ohitustilanteisiin on myös näppärää ECO-tilassa nykäistä vaihdekepistä taaksepäin, niin saa Sport-tilan väliaikaisesti käyttöön jo omaa vuoroaan odotellessa. Hyöty saattaa jäädä tosin aika minimaaliseksi, koska ECO-tilassakin kaasun painallus pohjaan asti aktivoi kick-down tilan, joka pudottaa pykälät hyvin rivakasti pienemmälle.

 

Edelliseen malliin verrattuna selkeä parannus on ollut moottoritilan nesteiden täyttöaukkojen siirtyminen lähemmäs auton keulaa, jolloin nestetäydennysten ja tarkistusten tekeminen on tullut helpommaksi. Tämäkin yksi Skodan käyttöä helpottavista oivalluksista.

Moottoritilassa tuulilasinpesunesteen täyttöpaikka helposti edessä

Tavaratilan osalta Octavia on osoittautunut jo edellisten kokemusten perusteella varsin tilavaksi, eikä nykyinenkään malli tee tähän poikkeusta. Tavaratilaan saa näppärästi aseteltua neljä testilaatikkoa ja tuolloinkin tilaa jää vielä sivujen syvennyksiin pienemmille tavaroille. Tässä varustetasossa molemmilta reunoilta löytyy kiinnikkeet kauppakasseille, mutta nämä ovat hieman alempana kuin 2012-vuoden mallissa, jolloin ruokakasseja ei saa samalla tavalla pysymään helposti pystyssä. Tavaratilasta löytyvä 12 V pistoke on näppärä varuste jäähdytetyn kylmälaukun kuljettamiseen tavaratilassa. 

Tavaratilassa neljä laatikkoa

Toisin kuin esim. Mondeossa, Octavian suksiluukku on isokokoinen ja mahdollistaa koko perheen suksien kuljettamisen autossa. Mikäli tämä ei riitä, niin penkkien kaataminen onnistuu 40/60 suhteessa helposti takaluukun kautta - kunhan vain on ensin tyhjännyt takapenkin lasten leluista ja kirjoista. Molemmat penkit kaadettuna tavaraa saakin jo mahtumaan peräti seitsemän testilaatikon verran.

Tavaratila penkit kaadettuna

Eikä siinä vielä kaikki - lisäisi lehtimyyjä. Tavaratilan pohjan alta löytyy vielä kätevä tila kuljetella tavaraa. Tila on mukavasti vielä vaahtomuovilla eristetty, joten tänne on usein tullut sujautettua kaupasta hankittuja kylmätuotteita, mikäli varsinainen kylmälaatikko on loistanut poissaolollaan.

Tavaratilan pohjan alta löytyy hyvä tila

 

Lisävarusteet

Liisari.fi-sivuston lisävarustelaskurin mukaan lisävarusteita oli mahdollista hankkia 1201.42 euron arvosta alimman 475 €/kk verotusarvon puitteissa. Lisävarusteiksi valikoituivat RS-mallista tuttu Race Blue -metalliväri, lämmitettävä tuulilasi, sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin. Lisävarusteisen navigoinnin jätin suosiolla hankkimatta, koska luin Skodan Octavian tukevan Android Auto -sovellusta. Alun asennushaasteiden jälkeen se onkin käyttökokemuksiltaan osoittanut varsin toimivaksi lisävarusteeksi, ja erityisesti navigoinnissa todella hyödylliseksi ilmaiseksi vaihtoehdoksi valmistajan navigointivarusteille. 

Valittujen varusteiden arvo ylitti jo hieman perusautolle muodostuvan verotusarvon ensimmäisen portaan rajan 475 €/kk, joten seuraavasi hintaa optimoitiin vielä myyjän kanssa niin, että seuraavan 485 €/kk verotusarvon puitteissa saatiin varmasti kaikki hyöty tuleville maksuille. Lopullisiksi lisävarusteiksi tulivat lisäksi vielä penkinlämmittimet takapenkeille sekä lohko- ja sisätilanlämmittimet, jolloin kokonaishinnaksi auton lisävarusteille muodostui 1870,76 € joka oli laskurin mukaan juuri alle 495 €/kk verotusportaan rajan, hyödyntäen siten täysmääräisesti käyttöedun verotusarvon toisen tason lisävarustepotentiaalin. Neljän vuoden pitoajalla näiden valittujen lisävarusteiden todelliseksi kustannukseksi muodostuu n. 720 €, koska omassa diilissä työnantaja vähentää autoedun verotusarvon palkasta.

lisävaruseiden arvo jäi alle 495 €/kk rajan

Lämmitettävä tuulilasi on osoittautunut oikein käteväksi varusteeksi. Tuulilasin raaputtamisen on voinut unohtaa täysin ja harvinaisemmassa, mutta hankalassa, alijäähtyneen veden kelissä se on tuonut myös turvallisuutta ajamiseen. Style-varustetaso on muuten hyvin kattava ja erityisen suosittuja ovat olleet takamatkustajille löytyvät kaksi USB-latauspaikkaa ja niiden lisänä vielä löytyvä 230 V pistoke.

 

Loppukommentit

Kokonaisuutena Skoda Octavia on täyttänyt hyvin odotukset. Auto tuottaa jatkuvasti tunteen laadusta, joka ei ole pelkkää bulkkia, vaan sen sijaan se on juurikin riittävän hyvällä tasolla tehden hinta-laatu -suhteesta erinomaisen. Nähtäväksi jää jatkuuko tämä kolmen Octavian sarja vielä neljännelle kaudelle, ehkä tuolloin jo sitten hybridinä.