Kun leasing-auton neljän vuoden sopimus läheni jo viidennen, eli lisävuotensa loppua kesällä 2017, suurin mielenkiinto uuden kulkupelin osalta kohdistui vähäpäästöisiin malleihin. Erityisesti tämä oli mielessä siksi, että firman tarjosi uudistetun autopolitiikan myötä pienen porkkanan vähäpäästöisen, maksimissaan 95 g/km kulutuslukeman omaavan auton hankkineelle. Koska yritys hyötyy vähäpäästöisyydestä imagon lisäksi alentuneiden maksujen osalta, on katsottu, että vähäpäästöisyyttä voi tukea erillisellä nettona muutaman kympin kuukausittaisella tuella. Eräänlainen win-win -tilanne siis.
Koska itsellä tarvetta on kuitenkin kohtuullisen suurelle tavaratilalle ja kahdelle turvaistuimelle, niin yhtälö ei ollut kovinkaan helppo ja siksi sähkö- tai hybridiauto olikin varteenotettava vaihtoehto. Hetkittäin mielessä pyöri vuonna 1996 julkaistussa Leila K - Electric biisissä laulettu "when I turn the power on I will go electric", mutta tällä kerralla enemmän kysymysmuodossa "when I turn the power on, will I go electric?". Tämän juttusarjan tarkoitus on kuvata selvitystyötä, jossa koitin selvittää kattavasti erilaiset vaihtoehdot 95 g/km rajan saavuttamiseksi isohkon tavaratilan kanssa.
Taustaselvitys
Selvitystyö alkoi firman autovastaavan vinkistä, jonka mukaan autotalli.com palvelun tarkennetussa haussa voi rajauksen tehdä myös päästöjen perusteella. Tämä kuvassa 1 näkyvä toiminto osoittautuikin oikein hyödylliseksi.
Kuva 1 - Autotalli.com täsmähaku päästömäärityksellä
Ainut ongelma tämän kanssa on, että haku ilman muita hakuehtoja tuloksena tulee paljon tosi pieniä ja luonnollisesti vähäpäästöisiä autoja kuten nähdään kuvan 2 tuloslistasta.
Kuva 2 - Autotalli.com hakutulokset
Listaa voisi toki pienentää asettamalla hintarajoituksia ja sillä saakin rajattua aika ison osan liian pienistä autoista pois, mutta koska esim. kiinnostavaa Opel Astran farkkumallia löytyi jo reilun 24 000 € luokasta ja toisaalta pienokaiset kuten Volvo V40, Smart Fortwo ja Mini löytyvät sitä kalliimmalla hinnalla, niin hintarajan kanssakin saa olla tarkkana. Autotalli.com palvelee nykyisin hienosti autoedun käyttäjiä mahdollistamalla myös hintarajauksen tekemisen suoraan verotusarvojen perusteella, kuten kuvassa 3.
Kuva 3 - Autotalli.com verotusarvorajaus
Parasta kuitenkin olisi jos tarkennetussa haussa olisi vaihtoehtona myös tavaratilan koko. Kuvan 4 mukaisesti tavaratilan koko löytyy jo autotalli.comin autojen tiedoista, joten ehdikin jo laittamaan palautteena heille kehitysehdotuksen, että tavaratilan koko lisättäisiin tarkennettuun hakuun. Tosin löysin näistä tietoista myös pari virhettä. Esimerkiksi Mercedes-Benz C-sarjan 300 h sedanille on autotalli.comin tiedoissa ilmoitettu tilavuudeksi 480 l, mutta todellisuudessa se on vastaavan ei-hybridi sedanin ilmoitettu tavaratilan koko, josta hybridi-tekniikan lisäämisen jälkeen jäljellä onkin vain 435 l.
Kuva 4 - Autotalli.com tavaratilan koko
Ilman hintarajaa tuloksena oli peräti 416 kappaletta max 95 g/km autoa, osa malleista tosin useampaan kertaan. Osa merkeistä on kuitenkin jo leasingpolitiikan mukaan rajattu ulos heikomman jälleenmyyntiarvonsa takia, eli hakua täytyi rajattua vielä koskemaan vain kymmentä suosituinta merkkiä: Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Skoda, Toyota, Volskwagen ja Volvo. Käytännössä Autotalli.comin suosituimpien merkkien listalta jäi pois vain Kia. Ranskalaiset ja korealaiset ovat siis edelleen ulkona vaikka esim. Renault Talisman onkin saanut testeissä kehuja ja siinä on pitkä neljän vuoden takuu. Omalta kannalta Talisman olisi ollut hyvinkin varteenotettava vaihtoehto 95 g/km kulutuksella ja peräti 608 l tavaratilalla. Korealaiset merkitkin ovat viime vuosina kovasti lähentyneet eurooppalaisia kilpailijoitaan, mutta jälleenmyyntiarvo ei ilmeisesti vielä silti ole vastaavalla tasolla. Mielenkiintoisena havaintona täytyy mainita, että listalle olisi ilman merkkirajoituksia tullut myös halpuuden ihme, eli Dacia Logan 90 g/km päästöillä ja peräti 573 l tavaratilalla.
Tästä rajatusta joukosta kun vielä hyväksyi manuaalisella rajauksella jatkoon vain ne, joissa tavaratila on yli 450 l ja joissa hinta ja koko muuten olivat sopivassa luokassa, niin tuloksena potentiaalisista autoista löytyi alla olevan taulukko 1:n mukainen lista. Osaan lisäsin tarkemman analyysin jälkeen vain kommentin ja osasta tein erillisen koeajon ja tarkemman analyysin. Pääsetkö tarkempiin raportteihin alla olevan taulukon linkeistä tai yläreunan Raportit-valikosta.
Isolla tavaratilalla varustetut mielenkiintoiset vaihtoehdot
Merkki | Malli | Päästöt (g/km) | Hinta (€) | Tavaratila (l) | Kommentit |
---|---|---|---|---|---|
Opel | Astra Sport Tourer | 92 | 24 409 | 540 | Koeajo |
Toyota | Auris Touring Sport | 95 | 28 078 | 530 | Koeajo |
Ei enää saatavilla, 105 hv/77 kW malli on poistunut 2018 hinnastosta (vaikka on esitteessä) | |||||
Ford | Mondeo 5d Econetic | 94 | 28 277 | 645 | Koeajo. Huom. Mondeon hybridissä on alle 400 l tavaratila, joten se ei päässyt jatkoon. |
Volkswagen | Passat Bluemotion | 95 | 29 511 | 586 | Ei löytynyt koeajoon. Auto vastaa Bluemotion Technology -mallia pääpiirteissään, mutta on varusteiltaan kevyehkö ja päästöoptimoitu. Suuren osan tarvittavista varusteista saa tilattua, mutta jostain käsittämättömästä syystä VW "karvalakkimalleihin" ei saa suksiluukkua takapenkin keskikyynärnojan yhteyteen edes lisävarusteena. Sama ongelma on ainakin myös T-Roc mallissa. |
Audi | A4 sedan | 95 | 39 637 | 480 | Koeajo |
Ei enää saatavilla, 2018 mallistossa päästöt alkaen 106 g/km | |||||
Volkswagen | Passat Variant GTE | 38 | 48 054 | 483 | Koeajo |
Mercedes-Benz | C-farkku, 350E | 49 | 49 984 | 450 | Koeajo |
Mercedes-Benz | C-sedan 300H | 94 | 53 358 | 435 | ei-ladattava diesel-hybridi. Ilta-Sanomien raportti. |
Vähemmän kiinnostavat vaihtoehdot
Varsinaisen listan ulkopuolelle jäivät näiden samojen valmistajien mallistosta mm. seuraavat aivan pienimpiä segmenttejä isommat autot
Merkki | Malli | Päästöt (g/km) | Hinta (€) | Tavaratila (l) | Kommentit |
---|---|---|---|---|---|
Opel | Crossland X Ecotec | 93 | 21 212 | 410 | Yllättävä löytö vähäpäästöisistä! Ennen PSA-yhdistymistä Opelin valikoimissa ollut vastaava Mokka oli ainakin positiivinen kokemus. Tavaratila omaan käyttöön harmittavan pieni. |
Nissan | Pulsar | 94 | 22 709 | 385 | Liian pieni tavaratila |
Opel | Astra 5-ovinen | 90 | 23 327 | 370 | Liian pieni tavaratila. Taulukkoa katsomalla herää kysymys, että olisiko Crossland X kuitenkin järkevämpi vaihtoehto Opelilta. |
Toyota | C-HR | 86 | 29 136 | 377 | Kehuttu ulkonäkö, mutta muuten ei kovin hyviä arvioita. Esim. Moottori-lehden testi. Pieni tavaratila. |
Audi | A3 CNG | 92 | 28 964 | 380 | Kaasuautolla päästöt olisivat pienet, mutta omaan käyttöön tavaratila on liian pieni. |
Lexus | CT 200h | 82 | 30 435 | 375 | Tavaratilaltaan liian pieni |
Toyota | Prius | 82 | 34 227 | 343 | Yllättävän kallis. Lexus CT 200h on halvempi ja siinä on mittojen mukaan isompi tavaratila. |
Ford | Mondeo Hybrid 2.0 | 89 | 34 814 | 383 | Ei järkevä hankinta, Mondeo Econetic maksaa paljon vähemmän ja siinä on 645 l tavaratila. Helsingin Sanomien koeajo. Lisäksi Autovouhotuksen sivuilta Mikon autoblokin koeajo. |
Nissan | Leaf | 0 | 35 900 | 435 | Täysin sähköinen. Toimintasäde peräti 378 km ja tavaratila peräti 435. Houkutteleva yhdistelmä. |
Mini | Countryman Cooper S E | 49 | 40 407 | 405 | Hybridi, ei ilmeisesti firman valikoimissa ja joka tapauksessa liian pieni tavaratila. |
BMW | 225xe | 46 | 40 476 | 400 | Nissan leaf täysin sähköisenä saattais houkutella enemmän. |
Audi | A3 e-tron | 36 | 40 645 | 280 | Moottoriltaan ja akustoltaan täysin Golf GTE:tä vastaavissa lukemissa. Audi VW:n hintaa halvemmalla! GTE:ssä tosin enemmän vakiovarusteita. |
Volkswagen | Golf GTE | 36 | 41 767 | 272 | Todella pieni tavaratila ainakin ilmoitettujen mittojen mukaan. |
BMW | i3 | 0 | 41 828 | 260 | Tavaratilaltaan lähes Golf GTE:tä vastaava. Täysin sähköinen ja 300 km toimintasäde. Aika suuri hinta 140 km toimintasäteen lisäyksestä vs. VW e-up! |
Volkswagen | e-Golf | 0 | 42 551 | 341 | Sähköauto 300 km toimintasäteellä ja kohtuullisella tavaratilalla. Tekee BMW i3-mallin ainakin omalta kannalta järjettömäksi. |
Volkswagen | Passat GTE Sedan | 38 | 47 151 | 402 | Tavaratila jää yllättävän pieneksi vs. normaali Passat sedanin 586 l |
BMW | 330E | 44 | 47 561 | 370 | Tavaratilaltaan pieni. |
Mercedes-Benz | c 350E sedan | 48 | 48 928 | 335 | BMW 330E kilpailija, hyvin lähellä hinnan ja mittojen puolesta. |
Volvo | V60 hybridi | 48 | 55 695 | 305 | Yllättävän pieni tavaratila. V40 tavaratila on 335l ja hinta 28 109 €. Ainakaan tavaratilan kannalta V60 hybridi ei ole kovinkaan järkevä. |
BMW | 530e | 44 | 59 143 | 410 | Hybridi, tavaratilaltaan pienehkö |
Mercedes-Benz | GLC 350e | 59 | 60 316 | 395 | Liian pieni tavaratila. Kiinnostava erityisesti kotimaisen valmistuksen vuoksi. Ladattava hybridi 34 km tomintasäteellä. |
Volvo | S90 | 46 | 66 411 | 500 | Ladattava hybridi 50 km toimintasäteellä. Tavaratila kuitenkin vain 13 l GTE Passattia isompi hinnan ollessa n. 20 k€ isompi. Ei järkiperusteinen minulle. |
Mercedes-Benz | E 350e | 49 | 66 492 | 540 | Ladattava hybridi 30 km toimintasäteellä. Kunnioitettavan iso tavaratila hybridissä, mutta itselleni turhan arvokas kun GTE Passatin koeajo osoitti sen tavaratilan olevan riittävä. |
Volvo | XC60 T8 | 49 | 69 931 | 468 | Ladattava hybridi 45 km toimintasäteellä. |
BMW | X5 | 77 | 85 013 | 500 | Ladattava hybridi 31 km toimintasäteellä. |
Volvo | XC90 T8 | 49 | 90 036 | 314 | Ladattava hybridi 40 km toimintasäteellä. Tavaratilan 314 l koko vaikutti sen verran pieneltä, että täytyi hakea lisätietoja. Volvon sivuilta sitä ei löytynyt, mutta MTV.fi koeajo ilmoittaa mitat muunneltavuuden perusteella näin: "Tavaratila 314-671-1816 l" |
Mercedes-Benz | GLE 500e | 78 | 91 187 | 480 | Ladattava hybridi 30 km toimintasäteellä. |
Audi | Q7 e-tron | 48 | 98 392 | 650 | Ladattava hybridi 56 km toimintasäteellä. |
BMW | 740e | 49 | 110 914 | 420 | Ladattava hybridi 45 km toimintasäteellä. |
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja