Kia Optima Sportswagon PHEV

Submitted by Mika Lahti on Sat, 10/20/2018 - 23:42
Kia latauksessa mökillä

 

Etsiessäni vähäpäästöistä autoa kohtuullisella tavaratilalla, kirjoittelinkin jutun puitteissa, kuinka Autotalli.com suosituimpien merkkien listalta jäi pois vain Kia. Toistaiseksi ei ole vielä kovinkaan yleistä, että Kia löytyy yrityksen autovalikoimista, mutta maailma näyttää muuttuvan tältä osin ja työnantajan autopolitiikan muutoksen myötä nyt Kia olisi itselleni vaihtoehtona muiden suosituimpien merkkien joukossa. Vaikka oma auto onkin jo valittu, niin suurta mielenkiintoa Kian mallistossa herätti taksitolpallakin näkyvän isohkon Optima -malliston plug-in hybridiversio.

Koeajo

Koeajoautona toimi kattavalla Business Luxyry -varustetasolla ja Snow White Pearl -värillä varustettu, kokonaishinnaltaan 49 139 € arvoinen Kia Optima Sportswagon PHEV. Koeajoon lähdettäessä autolla oli ajettu viimeisestä latauksesta n. 25 km ja kulutusmittari näytti edellisen nollauksen jäljiltä peräti 6,6 l/100 km kulutusta, joka sinänsä on melkoisen kova lukema plug-in hybridille.

Mittariston vasemmalla puolella näkyvät PHEV-toiminnallisuuteen liittyvät lataus- ja kulutustiedot, sekä PHEV-akun varaustila, joka näytetään oikealla puolella olevaa normaalia bensamittaria vastaavassa näkymässä. Lähtöhetkellä akun varaustilasta oli kulunut jo muutaman prosentin osuus täydestä varauksesta. Kokonaisuutena mittaristo on selkeä, nopeusmittari vaikuttaa olevan hyvin lähellä VAG-konsernin näkymää.

Mittaristo

 

Ensimmäiset taival sujui pitkälti tutustuessa auton varsin laajaan valikoimaan erinäisiä nappeja. Jokaiselle toiminnolle löytyi oma nappinsa, sen sijaan, että toimintoja olisi yhdistelty monitoimiviiksien yhteyteen.

Kian ohjaamo

 

Ensimmäisten kilometrien merkittävin havainto liittyi siihen, että Business Luxury-varustetasoon sisältyvä aktiivinen kaistavahti teki pientä korjausliikettä jatkuvasti. Kaistavahti vaikutti kykenevän auton itsenäiseenkin ohjaamiseen, mutta käsien irrottaminen ratista tuotti melko välittömän äänimerkin, joka motivoi pitämään kädet ratissa. Aktiivinen kaistavahti tuntui ainakin tottumattomissa käsissä sen verran häiritsevältä, että se tuli kytkettyä pois heti muutaman kilometrin jälkeen.

Matka Espoosta Hyvinkäälle pudotti kulutuksen hyvin alhaiseen lukemaan 1,4 l/100 km, vaikka matkaan mahtuu n. 30 km mittainen osuus 120 km/h rajoituksellista moottoritietä. Tämä kulutuslukema vastaa täysin tehtaan ilmoittamaa painotettua yhdistettyä kulutusta.

Kulutus Hyvinkäälle saavuttaessa

 

Perille saavuttaessa Optima pääsi paremman latauspaikan puutteessa lataukseen taloyhtiön lämmitystolppapaikalle. Tämä oli toimiva ratkaisu ainakin lämpimän sään aikaan, kun muut eivät hyödyntäneet tolppapaikkojen sähköverkkoa samaan aikaan.

Optima tolpassa

 

Latausaika muodostuu tolppalatauksessa noin kuuden tunnin mittaiseksi, joten parin tunnin latauksen jälkeen iltalenkillä haettiinkin lähinnä vain lisää tuntumaa autoon ilman kulutusmittauksia. Muuten positiivisesti yllättäneessä ajokäytöksessä ihmetystä herätti ainoastaan jyrkässä ylämäessä tapahtuva vaihtotapahtuma pienemmälle pykälälle, joka tuntui yllättävän vahvana nykäisynä.

Optima auringonlaskussa

 

Seuraavan päivän ajo suuntautui koko perheen miehityksellä Jokioisille maaseututapahtuma Mansikkiin. Menomatkan 94 km mittainen siivu taittui ajotietokoneen mukaan 3,3 l/100 km kulutuksella, matkan koostuessa valtaosin 100 km/h luokan tiestä.

Kulutustiedot saavuttaessa Jokioisille

 

Päällimmäinen kokemus reilun tunnin matkasta kantatiellä liittyi auton hyvään ohituskiihtyvyyteen. Kahden litran bensakoneen teholuvuiksi ilmoitetaan 115 kW/156 hv ja sähkömoottorin tehoiksi 50 kW/60 hv, mutta näihinkin hevosvoimiin vaikuttaa jokin Ringelmannin sosiaalisen vetelehtimisen ilmiöä vastaava vähennys, ja yhdistettynä hybridijärjestelmänä maksimitehona saadaan hieman koulumatematiikasta poikkeavan lukeman 151 kW/205 hv. Erityisesti sähkömoottorin ripeän avustus heti alaväännöstä alkaen tekee ohituksista todella sujuvia.

Perillä Kia päätyi maalaismaisemassa peltoparkkiin, joten hienosta maisemasta huolimatta latausmahdollisuudet olivat kohtuullisen olemattomat.

Kia lasten maatalousnäyttelyn parkkipaikalla

 

Matka takaisin teki pienen mutkan Forssan kautta ja päätyi Hyvinkään paikallisen ostoskeskuksen ilmaiseen sähköauton latausparkkiin. Auton mukana tulevalla Type 2 latauskaapelilla virta kulkeutuu akkuun hieman nopeammassa ajassa. Mittariston mukaan kyseisessä latauspaikassa 100 % lataus olisi tullut suoritetuksi ajassa 3:25 h.

Willan latauksessa

 

Lopuksi vielä lyhyt parin kilometrin siirtymä kotiin, jolloin koko reissun lopulliseksi kulutukseksi muodostui 4,8 l/100 km. Jälkikäteen ajateltuna hybridi-moodissa ajoa olisi täytynyt jatkaa testimielessä vielä muutama sata kilometriä enemmän, jolloin olisi nähnyt asettuuko pidemmän matkan lataukseton kulutus lähemmäs alussa nähtyä 6,6 l/100 km lukemaa vai virallista 5,2 l/100 km maantiekulutusta.

Paluu kotiin

 

Kauppakeskuksen laturi ehti nostaa varaustilan 29 %:iin noin puolen tunnin latauksen aikana. Kotona latausta jatkettiin taas lämmitystolpan sähköllä, jolloin latausaika täyteen oli ajotietokoneen mukaan hieman yli viisi tuntia.

Latauksessa taloyhtiön sähkötolpasta

 

Seuraavan aamun reissuun lähdettiin taas täydellä akulla. Mökkimatkaa varten "tyhjä" takakontti tuli täyttää puulaatikoilla. Tavaratila on muuten toimiva, mutta se ei koskaan ole varsinaisen tyhjä. Latausjohdot ja muut varusteet kulkevat mukana ja vievät osan tavaratilan hyötykapasiteetista. Farkkumallin 40:20:40 suhteessa taittuvat penkit tuovat kuitenkin helpotusta esimerkiksi laskettelureissun kuljetustarpeisiin.

"Tyhjä" tavaratila

 

Välipohjan alle ei voi varastoida latausjohtoja tai käytännössä ei mitään muutakaan, koska auton iso akusto jäähdyttimineen sijaitsee tavaratilan pohjan alla.

Tavaratilan pohjan alla on akkutekniikkaa

 

Auton teknisten tietojen mukaan tavaratilan tilavuudeksi on ilmoitettu aika pieneltä kuulostava 440 l. Käytännössä sain kuitenkin tavaratilaan mahtumaan viisi puulaatikkoa, joka on hyvin normaali tulos farmariautolle.

Tavaratila täytettynä

 

Mielenkiintoinen takaluukusta löytynyt yksityiskohta oli takaluukun seinämässä sijaitseva polttoainetankin kannen manuaalisen aukaisun vipu.

Polttoainetankin kannen vapautin

 

Näinkin mielenkiintoinen varuste herätti innon lukea asiasta lisää auton ohjekirjasta, josta selvisikin milloin ja miksi tätä tulee käyttää.

Täyttökannen avaaminen ongelmatilanteissa

Kuvakaappaus auton ohjekirjasta

 

Kyseessä lienee siis jonkin verran yleinen ongelmatilanne, koska siihen on tarjottu ratkaisukin. Ohjekirjasta löytyy myös tieto, että polttoainesäiliön kannen avautuminen saattaa kestää jopa 20 sekuntia napin painalluksesta. Teksti antaa ymmärtää näiden erikoisuuksien johtuvan polttoainesäiliön paineistuksesta.

Ohjekirjan lisäohjeet polttoainetankin luukusta

Kuvakaappaus auton ohjekirjasta

 

Pikainen googlettelu tuotti jonkin verran 2013-2014 vuoden ongelmia Optiman polttoaineluukun osalta, mutta ei tuoreempia tapauksia. Lisäilkäähän kommentteja jutun loppuun, mikäli näistä on jotain käytännön kokemuksia.

Sitten mökkimatkalle. Pituudeltaan 75 km mittainen mökkimatka koostuu pääasiassa 100 km/h ja 80 km/h osuuksista, mutta sisältää myös n. 10 km mittaisen osuuden moottoritieajoa sekä saman verran kaupunkiajoa. Matkan kulutuslukemaksi muodostui varsin maltillinen 2,3 l/100 km.

Kulutustiedot saavuttaessa mökille

 

Mökiltä löytyy virtaa auton lataukseen, mutta ajallisesti tämänkertainen visiitti ei mahdollistanut akun lataamista täyteen. Paluumatkalle lähdettiin 85 % varaustasolla.

Lataustiedot mökiltä lähdettäessä

 

Paluumatkan kulutuslukema oli 0,3 l/100 km suurempi, joka selittynee akun vajaalla varaustilalla. Näinkin isolle autolle 2,6 l/100 km on kuitenkin vielä varsin mallikelpoinen suoritus. Samaisen mökkimatkan kulutustiedot olivat aikaisemmassa Passat GTE:n koeajossa 3,2 l/100 km. Passatin akulla lupaillaan 50 km sähköistä toimintasädettä, joten Kia nokittaa farkkumallin 62 km (sedan 54 km) toimintasäteellä paremman kulutuslukeman.

Kulutustiedot kotiin palattua

 

Mökkimatkan syheröinen, mutta päällystetty 80 km/h rajoituksellinen tie on omiaan auton ajo-ominaisuuksien testaamiseen. Tämän n. 15 km osuuden osalta Kia teki hyvinkin positiivisen yllätyksen suoriutuen ajoittain ei-niin-hyväkuntoisen pinnoitteen taipaleesta erinomaisesti. Tiukkoja mutkia oli helppoa ja tasaista ajella, jopa niin, että nopeus pyrki paikoitellen kasvamaan poikkeuksellisen suureksi.

Lisävarusteet

Varusteiden osalta hybridi-Optiman hankkiminen on tehty helpoksi, koska autosta on saatavilla vain kaksi varustetasoa ja näihin hyvin rajattu valikoima lisävarusteita. Jo halvempi Business Premium-varustelutaso sisältää 45 238,15 € hinnalla oikeastaan kaiken oleellisen. Vuoden 2018 verotusarvoilla käyttöedun arvo on tällöin 685 € ja vapaan autoedun 835 €

Business Premium varusteet

Kuvakaappaus Kian konfiguraattorista

 

Liisari.fi sivuston lisävarustelaskurilla selviää, että auton perushinnan lisäksi saman verotusarvon puitteissa olisi mahdollista hankkia lisävarusteita vielä 1154.99 € arvosta.

Business Premium-mallin lisävarustemahdollisuus

 

Myös lisävarusteiden osalta lista mahdollisuuksista on kovin lyhyt. Ulkovärit maksavat yleisesti 595 €, mutta koeajoauton Snow White Pearl -väri vaatisi 745 €. Vanteiden osalta valinnanvaraa ei ole. 

Business Luxyry nostaa hintaa 1119,04 €, jolloin auton hinnaksi muodostuu 46 357,19 € ja käyttöetu nousee 50 €/kk arvoon 735 €, jolloin vapaan autoedun arvoksi muodostuu 885 €.

Business Luxury varusteet

Kuvakaappaus Kian konfiguraattorista

 

270 asteen kamerajärjestelmä on mielenkiintoinen lisävaruste siinä mielessä, että vastaava järjestelmä on muissa Optima-malleissa 360 asteen kamerajärjestelmä. Tälläkin tosin pärjää vallan mainiosti. Suurimman hyödyn kamerasta koin itse ajaessani viivoitukseltaan tuikkaan parkkiruutuun, jolloin parkkiruudun viivoituksen näkeminen helpottaa suoritusta. Auton etuosan parkkitutka helpottaa joka tapauksessa keulan sijainnin hahmottamista.

Helikopterinäkymä auttaa parkkeerausta

 

Tämän mallin osalta liisari.fi lisävarustelaskuri näyttää poikkeuksellisen positiivista tulosta mahdollistaen saman verotusarvon puitteissa lisävarusteita hankittavan vielä 1464.28 € arvosta.

Business Luxury lisävarustemahdollisuus

 

Mahdollisten lisävarusteiden kirjo on vain tässäkin tapauksessa kovin rajoittunut. Aiemmin mainitun ulkovärin lisäksi tehdasvarusteena saa ainoastaan Panoraama-kattoikkunan 1100 € lisähinnalla. Auton teknisten tietojen mukaan Sportswagon-mallilla on mahdollista vetää 750 kg jarrutonta ja 1500 kg jarrullista perävaunua, joten vetokoukku lienee myös saatavilla luovutusvarustelussa, vaikka sitä ei saakaan tehdasvarusteisena. Koska autoa ei ole Passat GTE:n tavoin mahdollista lämmittää suoraan etäohjattuna sähköllä. perinteinen lohkolämmittimen ja sisätilan lämmittimen kombinaatio on luultavasti lisäksi suosittu myyntivarustelu.

Yhteenveto

Edellinen kokemus Kian ratista löytyi omalta kohdalta noin 10 vuoden takaisen Kia Ceed koeajon tiimoilta ja siitä päällimmäiseksi muistikuvaksi jäi häiritsevän sähköinen ohjaustuntuma, joka ei vakuuttanut jatkamaan koeajoa pidemmälle Kian ratissa. Odotukset tämänkertaiselle Optiman koeajolle olivatkin siten hyvin alhaiset, mutta tällä kerralla Kia pääsi yllättämään positiivisesti hyvällä ja eurooppalaisia kilpailijoitaan vastaavalla ajotuntumalla. Huomautettavaa löytyi aikaisemmin mainitusta ylämäessä tapahtuvasta nykäisevästä vaihdosta pienemmälle vaihteelle, ja lisäksi adaptiivinen vakionopeudensäädin oli ajoittain aika aggressiivinen hidastusten kanssa, mutta tämä voi olla myös säätökysymys tutkan keilausetäisyyden osalta.

Kuljettajan työpisteellä vallitsi aika monen napin valikoima, joka toisaalta toi käyttöliittymään selkeyttä, kun jokaiselle toiminnalle on oma nappinsa, mutta toisaalta ainakin ratissa näkyvistä vierekkäisistä keinuvivuista sormi haki useasti väärää valintaa. Tekniikan Maailma -lehden Kia Niro jutussa 16/2018 kuvailtiin ohjaamoa sanoilla "Ohjaamon ilme on jossain ajattoman tyylikkään ja vanhahtavan välillä", joka oli mielestäni todella osuva kommentti.

Ratissa on laaja valikoima nappeja

 

Tilojen ja kyytien perusteella Optiman näkyminen taksitolpalla on helppo ymmärtää. Takapenkiltä löytyy hyvät jalkatilat.

Takapenkillä on hyvät jalkatilat

 

Ison turvaistuimenkin saa helposti asennettua ilman minkäänlaisia kompromisseja etumatkustajien matkustusmukavuuden osalta.

Jalkatilat turvaistuimen kanssa

 

Auton laadukkuudesta ei tullut vielä tässä testissä selvyyttä, mutta 7-vuoden takuu pienentää riskiä yksityiskäytössäkin. 15 000 km välein tapahtuva öljynvaihto on nykypäivänä aika tiheä, joten ainakin siltä osalta huoltokäynteihin voi varata pikkuisen extraa kassan pohjalle.

Kokonaisuutena Optima PHEV on oiva lisä PHEV tarjontaan ja varteenotettava vaihtoehto esim. Passat GTE:lle. Varsinkin jos Passatin 50 km toimintasäde sähköllä jää juuri alle oman edestakaisen työmatkan pituuden ja luvattu 10 km lisätoimintasäde tuo helpotusta asiaan. Toisaalta Passatin lähtöhinta (48 054,26 €, NEDC hinnasto 1.7.2018-) on vain 2816 € Kian lähtöhintaa (45 238 € NEDC 1.1.2018-)  korkeampi ja Passatin mukana tulee mm. 3-vuoden mahdollisuus etäohjata kabiinin jäähdytystä ja viilennystä töpselisähköllä. Valinnan kanssa kannattaa puntaroida molemmat vaihtoehdot. Mikäli kuitenkin yrityksen autopolitiikka jättää Passatin juuri oman hankintarajan ulkopuolelle, niin ei Optima PHEV kokonaisuutena kauas Passatista jää.

Vain parin vuoden ikäiseen Optima mallistoon on tullut syksyn 2018 aikana jo malliuudistus, jossa uusien moottoreiden lisäksi auton ulkonäköön on tullut pieniä muutoksia, esim. keulan osalta. Toistaiseksi muutokset eivät näyttäisi koskevan PHEV mallistoa, koska ainakin kirjoitushetkellä Kian Optima sivustolla PHEV on vielä vanhalla mallikuvalla.